
Bűnbánó Magdolna
Régi Képtár
Alkotó | |
---|---|
Kultúra | itáliai |
Készítés ideje | 1508 körül |
Tárgytípus | festmény |
Anyag, technika | olaj, fa |
Méret | 52,5 × 42,8 cm |
Leltári szám | 51.2879 |
Gyűjtemény | Régi Képtár |
Kiállítva | Szépművészeti Múzeum, Első emelet, Európai művészet 1250-1600, XVII. terem |
A Leány képmását a szakirodalom egyöntetűen korábbinak tartja, mint Piombo velencei korszakának másik két félalakos nőábrázolását, a londoni National Gallery Saloméját és a washingtoni National Gallery Okos Szűzét. Mind a fej és a kéz ellentétes irányára épülő kompozícióban, mind az ábrándos, titokzatos kifejezésben nyilvánvaló a festmény giorgionei jellege. Szintén Giorgione hatására vallanak az inkarnát rendkívül finom tónusfokozatai, a halványlila mellény, a könyékig feltűrt bő, fehér ingujj, a vállra vetett vörös lepel és a kibontott barna haj is. Ugyanakkor a világos szerkesztés, a formák geometrizáló egyszerűsítése és a tömören plasztikus modellálás olyan stíluselemek, amelyek érthetővé teszik, hogy a velencei festő 1511-ben tevékenysége színterét Raffaello és Michelangelo Rómájába tette át.
A festmény minden valószínűség szerint valóságos modellről készült, aki rusztikus öltözetéből ítélve inkább tartozott a velencei köznéphez, mint gazdag patrícius-családhoz. A létező modell ellenére feltételezhető, hogy nem a hagyományos értelemben vett, egy személy külsejét a megrendelő és az utókor számára megörökíteni hivatott képmásról van szó. Életképszerű és magát a nőiséget, női vonzerőt középpontba állító ideálportré ez inkább, amilyet Tiziano, Palma Vecchio és Giovanni Cariani fog majd számos alkalommal festeni. Egy 2014-ben megjelent tanulmány kétségbe is vonja Piombo szerzőségét, és először a szakirodalomban Carianinak tulajdonítja a képet.
© Tátrai Vilmos
Pigler, Andor, Katalog der Galerie Alter Meister, 1-2. Museum der Bildenden Künste, Szépművészeti Múzeum, Budapest. 2, Akadémiai Kiadó, Budapest, 1967, 547-548. o., 82.
Szigethi, Ágnes – Nyerges, Éva – Ruzsa, György – Barkóczi, István – Tátrai, Vilmos, Tátrai, Vilmos (ed.), Old Masters’ Gallery; A Summary Catalogue of Italian, French, Spanish and Greek Paintings: Museum of Fine Arts Budapest 1, Budapest, 1991, 97. o.
A folyó kutatások miatt a műtárgyra vonatkozó információk változhatnak.