En
Vissza a találatokhoz

Lovas Leonardo da Vinci (tulajdonítva)

Alkotó

Leonardo da Vinci (tulajdonítva) Vinci, 1452 – Amboise, 1519

Kultúra itáliai
Készítés ideje 16. század eleje
Tárgytípus szobor
Anyag, technika bronz zöld patinával
Méret

28 x 24 x 15 cm
talapzattal: 41 × 28 × 19 cm

Leltári szám 5362
Gyűjtemény Régi Szobor Gyűjtemény
Kiállítva Szépművészeti Múzeum, Első emelet, Európai művészet 1250-1600, XX. terem

Leonardo több rangos szobrászi megbízáshoz is jutott, a kortársak lelkes beszámolóin, a mester néhány saját kezű feljegyzésén és számos nagyszerű előkészítő rajzon kívül azonban ennek nem sok nyoma maradt. Két nagyszabású lovas emlékműve kudarccal zárult: Francesco Sforza (1401−1466) milánói lovas szobrának hatalmas agyagmodellje még a bronzba öntése előtt megsemmisült, Gian Giacomo Trivulzio (1440/1441−1518) síremléke pedig csak a tervekig jutott.
A budapesti Lovas Leonardo a firenzei városháza 1503-ban elkezdett, majd később megsemmisült falképének, az Anghiari csatának az előkészítő vázlataival hozható kapcsolatba. E rajzok egyikén a művész feljegyzése arra utal, hogy a freskó bonyolult, mozgalmas csatajelenetének megkomponálásához apró viaszfigurákat használt. A budapesti kisbronz modellje eredetileg szintén ilyen kis méretű viasz lehetett, amelyet Leonardo egyik tanítványa vagy követője nagyíthatott fel és önthetett bronzba, feltehetően még a 16. század folyamán.

Bibliográfia

Heller, István, Reiterstatuette nach Entwürfen Leonardo da Vincis: in 46. Kunst-Messe München: 24 November bis 2 December 2001, München, 12-17. o.

Meller, Simon, “Die Reiterdarstellungen Leonardo da Vincis und die Budapester Bronzestatuette”, Jahrbuch der Königlich Preussischen Kunstsammlungen 37 (1916), 213-250. o., 1-2. tábla, 13-14. ábra.

Brinton, Selwyn, “Lettere londinesi: Un romanzo leonardesco nella »Pall Mall Gazette« – Dubbî e diffidenze – Leonardo e i tedeschi – Un altro gesso leonardesco?”, Pagine d’Arte 5 (1917), 105. o.

von Baldass, Ludwig, “Neuerwerbungen des Budapester Museums der Bildenden Künste”, Kunst und Kunsthandwerk 20 (1917), 398. o.

Tietze-Conrat, Erika, “Das Rossdenkmal auf G. M. Crespis «Kindermord»”, Mitteilungen der Gesellschaft für vervielfältigende Kunst 40 (1917), 13. o.

Petrovics, Elek – Meller, Simon, Ferenczy István bronzgyűjteményének kiállítása, Országos Magyar Szépművészeti Múzeum, Budapest, 1917, 11. o.

Meller, Simon, “Leonardo da Vinci lovas ábrázolásai és a Szépművészeti Múzeum bronzlovasa”, Az Országos Magyar Szépművészeti Múzeum Évkönyvei 1 (1918), 75-134. o., 41-43., 45. ábra.

Suida, Wilhelm, “Leonardo da Vinci und seine Schule in Mailand, IV”, Monatshefte für Kunstwissenschaft 13 (1920), 279-297. o.

Tietze-Conrat, Erika, “Kleinbronzen”, Die bildenden Künste 3 (1920), 44-51. o.

Malaguzzi Valeri, Francesco, “Un bronzo di Leonardo”, Il Marzocco 26/4 (1921), 23. o.

Schottmüller, Frida, Bronze Statuetten und Geräte, Bibliothek für Kunst- und Antiquitätensammler 12, Berlin, 1921, 98-99. o., 71. ábra.

“Sammlungen: Budapest”, Der Cicerone 13 (1921), 691-692. o.

Kramer, Bianca, “Un bronzo di Leonardo da Vinci”, Emporium 56/323 (1921), 278-288. o.

Malaguzzi Valeri, Francesco, Leonardo da Vinci e la scultura, Pubblicazioni dello Istituto di Studii Vinciani in Roma 5, Nicola Zanichelli Editore, Bologna, 1922, 57-64, 84-88,99. o., 64-65. ábra.

Hoffmann, Edith, “Bericht aus dem Museum in Budapest”, Belvedere 2 (1922), 97-101. o.

Piper, Reinhard, Das Tier in der Kunst, R. Piper & Co. Verlag, München, 1922, 176. o., 139. ábra.

MacLagan, Eric, “Leonardo as Sculptor”, The Burlington Magazine 43 (1923), 67-69. o.

Verga, Elenco, Gli studi intorno a Leonardo da Vinci nell’ultimo cinquantennio (1872–1922), Opuscoli Vinciani 1, Rome, 1923, 64. o.

Hekler, Antal, “Leonardo és az Antik művészet”, Az Országos Magyar Szépművészeti Múzeum Évkönyvei 3 1921-1923 (1924), 32-35. o., 1. j.

Venturi, Adolfo, “Leonardiana”, L’ arte: rivista di storia dell’arte medievale e moderna 28 (1925), 137-152. o.

Brizio, Anna Maria, “Recension of Schottmüller 1925”, L’ arte: rivista di storia dell’arte medievale e moderna 28 (1925), 134. o.

Schottmüller, Frida, “An Equestrian Statuette of the Renaissance”, Art in America and Elsewhere 13 (1925), 63-72. o., 1. ábra.

Béla, Fónagy, “Leonardo da Vinci”, in: Művészeti Lexikon, Éber László et al. (szerk.), Budapest, 1926.

Rózsaffy, Dezső, “Budapest”, in Éber László et al. (eds.), Művészeti Lexikon, 1926.

Stites, Raymond S., “Leonardo da Vinci Sculptor”, Art Studies, Medieval, Renaissance and Modern 4 (1926), 103-109. o.

Hekler, Antal, Leonardo da Vinci, Magyar Irodalmi Társaság, Budapest, 1927, 62-65. o., 20-21. tábla.

Dvořák, Max, Geschichte der italienischen Kunst im Zeitalter der Renaissance I: Das 14. und 15. Jahrhundert, Piper, München, 1927, 188. o., 94. tábla.

Hildebrandt, Edmund, Leonardo da Vinci: Der Künstler und sein Werk, Grote, Berlin, 1927, 161-167. o., 109-111., 115. ábra.

Petrovics, Elek, “Le Musée des Beaux Arts de Budapest”, Mouseion 1 (1927), 30-34. o.

Genthon, István, “Reneszánsz kisbronzok”, A Műgyűjtő 1 (1927), 93. o.

Rózsaffy, Dezső, “Une promenade rapide au Musée des Beaux Art”, A Műgyűjtő 2 (1928), 218-222. o.

Sirén, Osvald, Léonard de Vinci: L’artiste et l’homme, Paris and Brussels, 1928, 72. o.

McCurdy, Edward, The Mind of Leonardo da Vinci, London, 1928, 338. o.

Pauli, Gustav, “Leonardo”, in Hans Vollmer (ed.), Allgemeines Lexikon der Bildenden Künstler 23, 1929.

Suida, Wilhelm, Leonardo und sein Kreis, Verlag F. Bruckmann, München, 1929, 71-72. o., 76. ábra.

Suida, Wilhelm, “Leonardo lovasábrázolásai”, Archaeológiai Értesítő 43 (1929), 182-192. o.

Planiscig, Leo, Piccoli bronzi italiani del rinascimento, Fratelli Treves Editori, Milano, 1930, 24. o., 199. ábra.

Ybl, Ervin, Toszkána szobrászata a quattrocentóban 2. kötet, Lampel R. Könyvkereskedése (Wodianer F. és fiai), Budapest, 1930, 460-461. o., 207. ábra.

Petrovics, Elek, Képzőművészeti gyűjteményeink: in: Gerevich T. – Péter, A. – Genthon, I. – Petrovics, E. (eds), Magyarország történelme, földje, népe, élete, gazdasága, irodalma, művészete Vereckétől napjainkig. Ötödik kötet: Művészet, sport, statisztika, Franklin-Társulat, Budapest, 1930, 203. o.

Stites, Raymond S., “Leonardo da Vinci Sculptor”, Art Studies, Medieval, Renaissance and Modern 8 (1930-1931), 289-301. o.

Witt, Robert Clermont – Venturi, Adolfo – Ojetti, Ugo, Exhibition of Italian Art 1200–1900, exhibition catalogue, Royal Academy of Arts, London, 1930, 444. o.

“Lionardo egyetlen bronzszobra Budapesten van: Két tragikus művészélet s néhány kínos eset fűződik hozzá”, Lantos Magazin 2/10 (1930), 824-826. o.

Stites, Raymond S., “The Bronzes of Leonardo Da Vinci”, The Art Bulletin 12 (1930), 254-269. o., 9-10. ábra.

Bodmer, Heinrich, Leonardo: Des Meisters Gemälde und Zeichnungen, Klassiker der Kunst in Gesamtausgaben, Deutsche Verlags-Anstalt, Stuttgart – Berlin, 1931, 377. o.

Kémeri, Sándor, Visage de Bourdelle, Paris, 1931, 49-52. o., X. tábla.

Diehl, Robert – Schaeffer, Albrecht, Ross und Reiter: Ihre Darstellung in der plastischen Kunst, Spamer, Leipzig, 1931, 50. o., 23. sz., 23. ábra.

Commemorative Catalogue of the Exhibition of Italian Art: Held in the Galleries of the Royal Academy, Burlington House London, January–March 1930, Oxford University Press, Oxford, London, 1931, 986. sz.

de Hevesy, André, “Autour de Léonard de Vinci, œuvres retrouvées – œuvres perdues”, Gazette des Beaux-Arts 5 (1931), 103-114. o.

Verga, Ettore, Bibliografia Vinciana: 1493–1930, Bologna 1931, 1931, 614-615, 618-619, 626, 687, 694. o.

Tietze, Hans, “Der Rahmen von Dürers allerheiligen Bild”, Pantheon 8 (1931), 318-324. o.

Ybl, Ervin, “Olasz bronzszobrocskák”, Magyar Művészet 8 (1932), 336-351. o.

Hekler, Antal, Budapest als Kunststadt, Fritz Lindner Verlag, Küssnacht am Rigi, 1933, 117. o., 91. ábra.

Friis, Hjalmar, Ryttenstatues historie i Europa, Copenhagen, 1933, 174, 184. o.

Nicodemi, Giorgio, Bronzi minori del rinascimento italiano, Luigi Filippo Bolaffio, Milano, 1933, 74. o.

Jeannerat, Pierre, “A Newly Discovered Statuette by Leonardo da Vinci”, Apollo 19 (1934), 312-316. o.

Becherucci, Luisa, La scultura italiana del Cinquecento, Florence, 1934, 8. o.

Möller, Emil, “Leonardo e il Verrocchio: Quattro rilievi di capitani antichi lavorati per re Mattia Corvino”, Raccolta Vinciana 14 (1934), 3. o., 1. j.

Venturi, Adolfo, Storia dell’arte Italiana X: La scultura del Cinquecento, Parte I, Ulrico Hoepli, Milano, 1935, 58-60. o., 53. ábra.

Clark, Kenneth, A Catalogue of the Drawings of Leonardo da Vinci, Cambridge, 1935, 23. o.

Csánky, Dénes, “A Szépművészeti Múzeum újonnan rendezett gyűjteményei”, Magyar Művészet 12 (1936), 240-250. o.

Delogu, Giuseppe, “Arte italiana in Ungheria”, Emporium 42 (1936), 171-186. o.

Balogh, Jolán, “Die alten Bildwerke des Ungarischen Museums der Bildenden Künste”, Magyar Női Szemle 2/7-8 (1936), 10. o.

Balogh, Jolán, “Die alten Bildwerke des Ung. Museums der Bildenden Künste”, Forum 7 (1937), 91-92. o.

Entz, Géza, A magyar műgyűjtés történetének vázlata 1850-ig, Budapesti Királyi Magyar Pázmány Péter Tudományegyetem, Budapest, 1937, 69. o.

Knapp, Fritz, Leonardo da Vinci, Künstler-Monographien 33, Verlag von Velhagen und Klasing, Bielefeld – Leipzig, 1938, 59. o.

Gerevich, Tibor, “Erdélyi magyar művészet”, in Teleki, P. (ed.), Erdély, 1940.

Nicodemi, Giorgio, Leonardo da Vinci: Gemälde, Zeichnungen, Studien, Asmus, Leipzig, 1940, XX, XLIV. o., 163. sz.

Delogu, Giuseppe, Italianische Bildhauerei: eine Anthologie vom 12. bis 19. Jahrhundert, Zürich, 1942, 169. o.

Heydenreich, Ludwig H., Leonardo, Berlin, 1943, 126, 136-137. o., 102. ábra.

Goldscheider, Ludwig, Leonardo da Vinci, The Phaidon Press, London, 1945, 43-44. o., 147. sz., 147. tábla.

Müller, Theodor, Leonardo da Vinci: Il cavallo, Berlin, 1948, 17-20. o., 1-4. ábra.

Clark, Kenneth, Leonardo da Vinci: An account of his development as an artist, University Press, Cambridge, 1952, 144. o.

Hoogewerff, Godefridus J., “Leonardo e Raffaello”, Commentari 3 (1952), 173-183. o., 7. ábra.

Malraux, André, Le Musée imaginaire de la sculpture mondiale, Paris, 1952, 766. o., 623. ábra.

Lazarev, Viktor Nikitich, Leonardo da Vinci, Izdatel’stvo Akademii nauk SSSR, Moscow, 1952, 65-68. o., 27. tábla.

Vipper, Boris R., Leonardo i skul’ptura, Moscow, 1953, 105-114. o.

Salmi, Mario, L’arte italiana 3, Florence, 1953, 686. o., 1017. ábra.

Meller, Péter, Leonardo da Vinci, Útmutató a Társadalom- és Természettudományi Ismeretterjesztő Társulat előadói számára 106, Társadalom- és Természettudományi Ismeretterjesztő Társulat, Budapest, 1954, 18. o., 19. ábra.

Heydenreich, Ludwig H., Leonardo da Vinci 1, Holbein, Basel, 1954, 81. o., 105. ábra.

Brugnoli, Maria Vittoria, “Documenti, notizie e ipotesi sulla scultura di Leonardo”, in Achille Marazza (ed.), Leonardo, Saggi e richerche, Rome, Rome, 1954.

Haraszti-Takács, Marianna, The Treasures of the Hungarian Museum of Fine Arts, Corvina, Budapest, 1954, 18, 27. o., 75. ábra.

Balogh, Jolán, “La Collection des Sculptures Anciennes Étrangères”, Bulletin du Musée Hongrois des Beaux-Arts/A Szépművészeti Múzeum Közleményei 4 (1954), 58-62. o.

Degenhart, Bernhard, “Dante, Leonardo und Sangallo: Dante-Illustrationen Giulio da Sangallos in ihrem Verhältnis zu Leonardo da Vinci und zu den Figurenzeichnungen der Sangallo”, Römisches Jahrbuch für Kunstgeschichte 7 (1955), 162. o., 104. j.

Hand-List of the Drawings in the Witt Collection: Courtauld Institute of Art, London University, London, 1956, 82. o., 4526. sz.

Die Bildwerke in Bronze und in anderen Metallen, Kataloge des Bayerischen Nationalmuseums 13/5, Verlag F. Bruckmann KG, München, 1956, 80. o., 105. sz.

Soós, Gyula, “Antichi modelli delle statue equestri di Leonardo da Vinci”, Akadémiai Kiadó, Budapest, 1956.

Delogu, Giuseppe, Antologia della scultura italiana dall’ XI al XIX secolo, Silvana Editoriale, Milano, 1956, 189-190. o.

Balogh, Jolán, “A Régi Szobor Osztály”, in G. Ö, Pogány – B., Bacher (eds.), A Szépművészeti Múzeum 1906–1956, Képzőművészeti Alap Kiadóvállalata, Budapest, 1956.

Balogh, Jolán, A Régi Szoborosztály kiállítása: vezető, Országos Szépművészeti Múzeum, Budapest, 1956, 18. o.

Nicodemi, Giorgio, “Influssi di Leonardo negli scultori della Lombardia”, in Storia di Milano, Milano, 1957.

Baumgart, Fritz, Geschichte der Abendländischen Plastik: Von den Anfängen bis zur Gegenwart, Verlag M. DuMont Schauberg, Köln, 1957, 144-145, 149, 187. o., 128. ábra.

Lyka, Károly, Leonardo da Vinci, A művészet kiskönyvtára 6, Képzőművészeti Alap Kiadóvállalata, Budapest, 1958, 43. o., 36. ábra.

Goldscheider, Ludwig, Leonardo da Vinci: Life and Work, The Phaidon Press, London, 1959, 180. o., 114. tábla.

Szmodisné Eszláry, Éva, A Szépművészeti Múzeum Budapest, Szépművészeti Múzeum; Múzeumok Központi Propaganda Irodája, Budapest, 1959, 9. o.

Italian Bronze Statuettes, organized by the Art Council of Great Britain, exhibition catalogue, Victoria and Albert Museum, The Arts Council of Great Britain, London, 1961, 20. sz.

Pühringer-Zwanowetz, Leonore, “Ein Triumphdenkmal aus Elfenbein: Die Reiterstatuetten Kaiser Leopolds I. und König Josephs I. von Matthias Steinl”, Wiener Jahrbuch für Kunstgeschichte 19 (1962), 88-164. o., 96. ábra.

Czobor, Ágnes, “Le Musée des beaux-arts, Budapest/The Museum of Fine Arts, Budapest’”, Museum 15 (1962), 227-231. o.

Bronzetti italiani dell rinascimento: Catalogo della mostra in Palazzo Strozzi, Leo S. Olschki, Firenze, 1962, 18. sz.

Meesters van het brons der Italiaanse Renaissance, organized by the Art Council of Great Britain, exhibition catalogue, Rijksmuseum, Amsterdam, 1962, 19. sz.

Balogh, Jolán, “Italian Sculpture in Budapest”, The New Hungarian Quarterly 4/9 (1963), 143-149. o.

Montagu, Jennifer, Bronzes, London, 1963, 15. o.

Müller, Theodor, Leonardo da Vinci: Il cavallo, Stuttgart, 1963, 19-21. o., 1-3., 5. ábra.

Pope-Hennessy, John W., Italian High Renaissance and Baroque Sculpture, The Phaidon Press, London, 1963, 98-99. o., 127. ábra.

Barfucci, Enrico, Lorenzo dei Medici e la società artistica del suo tempo, Gonnelli, Florence, 1964, 192. o.

Müller-Hofstede, Justus, “Rubens’ St. Georg und seine früheren Reiterbildnisse”, Zeitschrift für Kunstgeschichte 28 (1/2) (1965), 69-112. o., 4. ábra, 20. j.

Balogh, Jolán, Szépművészeti Múzeum: A Régi Külföldi Szobrászat Kiállítása, Szépművészeti Múzeum, Budapest, 1965, 70. o.

Chastel, André, Le grand atelier d’Italie, L’ univers des formes 8, Paris, 1965, 131. o., 142. ábra.

Pühringer-Zwanowetz, Leonore, Matthias Steinl, Vienna – Munich, 1966, 173. o., 289. ábra.

Radcliffe, Anthony, European Bronze Statuettes, Connoisseur monographs, London, 1966, 71-73. o., 44. tábla.

Balogh, Jolán, “Studi sulla Collezione di Sculture del Museo di Belle Arti di Budapest VI”, Acta Historiae Artium Academiae Scientiarum Hungaricae 12 (1966), 211-346. o., 116., 119. ábra.

Balogh, Jolán, A Régi Szoborosztály állandó kiállítása: Katalógus/Die Ständige Ausstellung der Abteilung für Skulptur: Katalog, Szépművészeti Múzeum, Budapest, 1966, 3, 5, 22. o.

Weihrauch, Hans R., Europäische Bronzestatuetten 15.–18. Jahrhundert, Braunschweig, 1967, 46-47, 94-95. o., 38., 96. ábra, 40, 120. j.

Ottino della Chiesa, Angela, The Complete Paintings of Leonardo da Vinci, London, 1967, 116. o.

Haks, Frans, “Krijger te paard”, Openbaar Kunstbezit 11 (1967), 66. sz.

Pedretti, Carlo, “The Burlington House Cartoon”, The Burlington Magazine 110 (1968), 22-28. o.

de Salas, Xavier, “Poussin and Leonardo”, The Burlington Magazine 110 (1968), 633, 639. o., 50. ábra.

Clark, Kenneth – Pedretti, Carlo, The Drawings of Leonardo da Vinci in the Collection of Her Majesty the Queen at Windsor Castle, The Italian drawings at Windsor Castle 3, The Phaidon Press, London, 1968–1969, 27-28. o.

Aggházy, Mária, Olasz renaissance és barokk kisbronzok a berlini és drezdai Állami Múzeumok és a Szépművészeti Múzeum anyagából, Szépművészeti Múzeum, Budapest, 1968, 38. sz.

Lyka, Károly, Leonardo da Vinci, A művészet kiskönyvtára [Corvina] 47, Corvina, Budapest, 1970, 22. o.

Stites, Raymond S., “Un Cavallo di bronzo di Leonardo da Vinci”, Critica d’Arte 17/110 (1970), 13-34. o., 23. a-b ábra.

Avery, Charles, Florentine Renaissance Sculpture, London – New York, 1970, 148. o.

Gyula, Sáry, “Miért Leonardo?”, Művészet 11/7 (1970), 4-6. o.

Cummings, Clare Frederick, The Bronze Horse and Rider Statuette in the J. B. Speed Art Museum: A Study of Its Relationship to Leonardo and Later Sixteenth Century Italian Artists, and the Examination of Another Bronze Group Possibly by the Same Hand, MA Dissertation, University of Louisville, Louisville, 1970 [1974].

Popham, Arthur E., Catalogue of the Drawings of Parmigianino 3, London – New Haven, 1971, 110-111. o., 265. sz.

Aggházy, Mária – Szmodisné Eszláry, Éva, “Abteilung für Alte Skulpturen”, in Czobor, Á. (ed.), Museum der Bildenden Künste Budapest, Corvina, Budapest, 1971, 73-76 o.

Aggházy, Mária, “La statuette équestre de Léonard de Vinci/Leonardo da Vinci lovas szobra”, Bulletin du Musée Hongrois des Beaux-Arts/A Szépművészeti Múzeum Közleményei 36 (1971), 61-78, 159-169 o.

Aggházy, Mária, “Nuovi aspetti di una discussione Leonardesca”, in Rózsa, Gy. (ed.), Évolution générale et développements régionaux en histoire de l’art (Actes du XXIIe congrès international d’histoire de l’art, Budapest 1969), Akadémiai Kiadó, Budapest, 1972.

Aggházy, Mária, “Leonardo da Vinci, Francesco I e il bronzetto equestre del Museo di Budapest”, Arte Lombarda 17 (1972), 91-127. o.

Aggházy, Mária, Leonardo lovasszobra, Budapest, 1972.

Spencer, John E., “Sources of Leonardo da Vinci’s Sforza Monument”, in Rózsa, Gy. (ed.), Évolution générale et développements régionaux en histoire de l’art (Actes du XXIIe congrès international d’histoire de l’art, Budapest 1969), Akadémiai Kiadó, Budapest, 1972.

Pedretti, Carlo, Leonardo: A Study in Chronology and Style, London, 1973, 174. o., 175. ábra.

Hall, Michael, “Reconsiderations of sculpture by Leonardo da Vinci a bronze statuette in the J.B. Speed Art Museum 1973”, J. B. Speed Art Museum Bulletin (1973), 7-59. o., 6-7. ábra.

Lomazzo, Gian Paolo, Scritti sulle arti 2, Firenze, 1974, 155. o., 10. j.

Pope-Henessy, John, “Italian sculpture – Budapest and Paris”, Apollo 102.161-166 (1975), 474-475 o.

Balogh, Jolán, Katalog der ausländischen Bildwerke des Museums der bildenden Künste in Budapest, IV – XVIII. Jahrhundert: 1. Textband Bd. 1, Akadémiai Kiadó, Budapest, 1975, 115-116., 125 (ill.), 145. sz.

Rosci, Marco, Leonardo, Milano, 1976, 98. o., 24. sz.

Aggházy, Mária, Italian and Spanish sculpture : Collection of Old Sculpture in the Budapest Museum of Fine Arts, Remekművek magyarországi gyűjteményekből/Meisterwerke aus ungarischen Sammlungen/Art treasures in Hungarian collections/Chefs d’oeuvre dans les collections hongroises, Corvina; Magyar Helikon, Budapest, 1977, 30. sz.

Aggházy, Mária, Olasz és spanyol mesterek szobrai: a budapesti Szépművészeti Múzeum Régi Szoborgyűjteménye, Remekművek magyarországi gyűjteményekből/Meisterwerke aus ungarischen Sammlungen/Art treasures in Hungarian collections/Chefs d’oeuvre dans les collections hongroises, Magyar Helikon; Corvina, Budapest, 1977, 30. sz.

Androsov, Sergej Olegovič – Faenson, Lûbov’ Ionovna, Hudožestvennaâ bronza ital’ânskogo vozroždeniâ: katalog vystavki, Gosudarstvennyj Èrmitaž, Leningrad, 1977, 24ff. o., 26. sz.

Dal Poggetto, Maria Grazia Ciardi Dupré, “Recensione – Jolán Balogh, Katalog der ausländischen Bildwerke der Museums der bildenden Künste in Budapest. IV-XVIII Jahrhundert Budapest, Akadémiai Kiadó, 1975 Vols. 2: I, Textband; II, Bildband.”, Prospettiva 8-11 (1977), 63-67 o.

Aggházy, Mária, “De la statuette equestre de Leonard du Musée des Beaux-Arts de Budapest”, in: Actas del XXIII. Congreso internacional de historia del arte: España entre el Mediterraneo y el Atlantico, Universidad de Granada, Granada, 1977, 316-326 o.

Szmodisné Eszláry, Éva, Kisplasztikai kiállítás a 10.-től a 19. századig az Iparművészeti Múzeum és Szépművészeti Múzeum anyagából, Szépművészeti Múzeum, Budapest, 1978, 8. o., 53. sz.

Bush, Virginia L., “Leonardo’s Sforza Monument and Cinquecento Sculpture”, Arte Lombarda 50 (1978), 47-68. o., 11-13. ábra.

Androssov, Sergej, “Bronzovaja statuėtka vsadnika, k voprosam izučenija skul’ptury Leonardo da Vinči”, Iskusstvo 8 (1979), 58-61. o.

Androssov, Sergej, Italienische Bronzen der Renaissance: aus der Sammlung der Staatlichen Ermitage in Leningrad. Katalog der Ausstellung, Staatliche Museen zu Berlin, Skulpturen-Sammlung, Berlin, 1979, 38-40. o., 24. sz.

Androssov, Sergej, “Bemerkungen zu Kleinplastiken zweier Ausstellungen”, Acta Historiae Artium 26 (1980), 143-157. o., 8-10. ábra.

György, Székely – Vayer, Lajos – P. Balás, Edit, “G. Aggházy Mária: Leonardo utolsó alkotása és az északolasz-francia udvari műveltség 1500 körül című doktori értekezéséről”, Művészettörténeti Értesítő 29 (1980), 99-114. o.

Draper, James David, Profil du Metropolitan Museum of Art de New York: De Ramsès à Picasso, catalogue d’exposition, Galerie des Beaux-Arts, Bordeaux, 1981, 128. sz.

Leithe-Jasper, Manfred, in M. Leithe-Jasper (ed.), Renaissance Master Bronzes from the Collection of the Kunsthistorisches Museum Vienna, exhibition catalogue, Washington, 1986, 39. sz.

Parmigianino: Paintings, Drawings, Prints, exhibition catalogue, Courtauld Institute Galleries, London, 1987, 5. sz.

Pedretti, Carlo, “Leonardo as a Sculptor: A Bibliography”, Achademia Leonardi Vinci 2 (1989), 131-147. o.

Lachenal, Lucialla de, “Il gruppo equestre di Marco Aurelio e il Laterano: Richerche per una storia della fortuna del monument dell’età medievale fino al 1538 (Parte II)”, Bollettino d’Arte 62-63 (1990), 1-56. o.

Szmodisné Eszláry, Éva, A Régi Szoborgyűjtemény kincsei, Szépművészeti Múzeum, Budapest, 1994, 9, 20-22. o.

Szmodisné Eszláry, Éva, The treasures of the Old Sculpture collection, Szépművészeti Múzeum, Budapest, 1994, 9, 20-22. o.

The Museum of Fine Arts Budapest: Guide, Corvina, Budapest, 1995, 183. sz.

Clayton, Martin, Leonardo da Vinci: A Singular Vision: Drawings from the Royal Collection at Windsor Castle, exhibition catalogue, Buckingham Palace, Abbeville Press, New York – London – Paris, 1996, 142. o.

Marcos, Margarita Estella, “El mecenazgo de la Reina Maria Hungria en el campo de la escultura”, in Cantera, Maria José Redondo – Rodríguez, Miguel Angel Zalama (eds.), Carlos V y las artes, Valladolid, 2000, 310-311 o.

Marani, Pietro C., “Leonardo e gli scultori: Un altro esempio di collaborazione col Rustici?”, Raccolta Vinciana 29 (2001), 103-123. o., 7. ábra.

Windt, Franzisca, Andrea del Verrocchio und Leonardo da Vinci: Zusammenarbeit in Skulptur und Malerei, Münster, 2002, 113, 292. o., 403. j.

Marani, Pietro C., “Per Leonardo scultore: nuove ipotesi sul bronzo di Budapest, il Monumento Trivulzio e il Rustici”, Arte Lombarda 139 (2003), 154-162. o.

Helmstutler Di Dio, Kelley, “Leone Leoni’s Collection in the Casa Degli Omenoni, Milan: The Inventory of 1609”, The Burlington Magazine 145 (2003), 572-578. o., 8. j.

Scholten, Frits – Verber, Monique, From Vulcan’s Forge: Bronzes from the Rijksmuseum, Amsterdam 1450–1800, London, 2005, 11. sz.

Parronchi, Alessandro, Proposte per Leonardo scultore, Milan, 2005, 9. o., 6. j.

Helmstutler Di Dio, Kelley, “The Chief and Perhaps Only Antiquarian in Spain: Pompeo Leoni and his Collection in Madrid”, Journal of the History of Collections 18 (2006), 137-167. o., 11. ábra, 65, 66. j.

The Museum of Fine Arts Budapest: guide, Museum of Fine Arts, Budapest, 2006, 139-140. o., 183. sz.

Szépművészeti Múzeum: Remekművek az ókortól napjainkig. 100 év, Szépművészeti Múzeum, Budapest, 2006, 41. sz.

Museum of Fine Arts, Budapest: Masterpieces from the Collection, Museum of Fine Arts, Budapest, 2006, 41. sz.

Bernardoni, Andrea, Leonardo e il monumento equestre a Francesco Sforza: Storia di un’opera mai realizzata, Florence, 2007, 18. o., 12. ábra.

Szépművészeti Múzeum: Remekművek az ókortól a 18. század végéig, Szépművészeti Múzeum, Budapest, 2019, 128-129. o.

Museum of Fine Arts: Highlights from the Collection, Museum of Fine Arts, Budapest, 2019, 128-129. o.

Masterpieces: Museum of Fine Arts Budapest, Museum of Fine Arts, Budapest, 2019, 64-65. o.

Remekművek: Szépművészeti Múzeum, Szépművészeti Múzeum, Budapest, 2019, 64-65. o.

Museum of Fine Arts: highlights from the collection, Szépművészeti Múzeum, Budapest, 2019, 128-129. o.

Múzeumi kalauz: Vezető a Szépművészeti Múzeum régi gyűjteményeihez, Szépművészeti Múzeum, Budapest, 2021, 118-119. o.

Museum Guide: Old collections of the Museum of Fine Arts, Budapest, Museum of Fine Arts, Budapest, 2021, 118-119. o.

A folyó kutatások miatt a műtárgyra vonatkozó információk változhatnak.

Kiállításaink közül ajánljuk