
Szent András apostol
Régi Képtár
Alkotó | |
---|---|
Kultúra | itáliai |
Készítés ideje | 1497 |
Tárgytípus | festmény |
Anyag, technika | olaj, fa |
Méret | 35,8 × 28,4 cm |
Szignó | Szignálva a mellvéden látható cartellinón, latin nyelven: 1497 | Antonius maria de charpi | pinxit |
Leltári szám | 1247 |
Gyűjtemény | Régi Képtár |
Kiállítva | Szépművészeti Múzeum, Első emelet, Európai művészet 1250-1600, XVII. terem |
A festmény rendkívüli műgonddal kivitelezett, az eredetinél lényegesen kisebb méretű másolat Cima da Conegliano 1496-ban festett Madonnája után, amely egészen egy 1976-ban bekövetkezett földrengésig eredeti rendeltetési helyén, a gemonai Santa Maria delle Grazie templomban volt, és jelenleg ugyanennek a Friuli-tartománybeli városnak a múzeumában látható. Cima da Conegliano Giovanni Bellini művészeti örökségét felhasználva teremtett saját, jól megkülönböztethető formanyelvet. Képeinek vonzerejét az idilli hangulat, a természet, az épületek és a figurák mediterrán fényben fürdetése, és a szobrászias plaszticitással modellált formák cizellált kidolgozottsága adja. Cima festészetének ezeket a tulajdonságait híven őrzi a budapesti kép, amelynek kompozíciója csak a háttérben tér el a mintaadó festménytől, egy lovas figurájával, és a lankás táj kiterjesztésével a kép jobb oldalára. Feltűnik, hogy noha lényegében kópiáról van szó, a cartellinón büszkén tünteti fel nevét a más invencióját felhasználó mester. Valószínűleg Cima műhelyében dolgozott, és biztosan nem érezte méltatlan feladatnak egy kópia készítését. Ékes bizonyíték ez arra, hogy művész és megrendelő a 15. század végén még egészen másképp viszonyult a másolatokhoz, mint az eredetiséget piedesztálra emelő korunkban. Cima gemonai Madonnájának egy másik, jó kvalitású műhelymásolatát is őrzi a Régi Képtár (ltsz. 98). Jelen festmény szignatúrája egyébként Antonio Maria da Carpi létezésének egyetlen írásos dokumentuma.
© Tátrai Vilmos
Pigler, Andor, Katalog der Galerie Alter Meister, 1-2. Museum der Bildenden Künste, Szépművészeti Múzeum, Budapest. 2, Akadémiai Kiadó, Budapest, 1967, 30. o., 70.
Szigethi, Ágnes – Nyerges, Éva – Ruzsa, György – Barkóczi, István – Tátrai, Vilmos, Tátrai, Vilmos (ed.), Old Masters’ Gallery; A Summary Catalogue of Italian, French, Spanish and Greek Paintings: Museum of Fine Arts Budapest 1, Budapest, 1991, 2. o.
A folyó kutatások miatt a műtárgyra vonatkozó információk változhatnak.