
Mária feje
Régi Képtár
Alkotó | |
---|---|
Kultúra | itáliai |
Készítés ideje | 1522–1525 körül |
Tárgytípus | festmény |
Anyag, technika | olaj, fa |
Méret | 94 × 72,5 cm |
Leltári szám | 58 |
Gyűjtemény | Régi Képtár |
Kiállítva | Szépművészeti Múzeum, Első emelet, Európai művészet 1250-1600, XX. terem |
Ez a kép ugyanúgy a milánói leonardizmus produktuma, mint Giampietrino hasonló témájú festménye (ltsz. 47). Amaz fekvő formátumú és mozgalmas kompozíció néhány különös, bizarr motívummal, emez szimmetrikus szerkezetű, az áhítat csendjétől áthatott alkotás. Mária arca a legszebb, legátszellemültebb a három közül, de típusban csak árnyalattal különbözik a mögötte álló két női szent arcától. Míg Giampietrino a nézőt meglepni szándékozó látványosságot formált az attribútumokból, Luini kicsiny hímzett dísszé redukálja mind Szent Katalin mártíromságának eszközét, a kereket, mind azt a tornyot, amelynek falába Borbála, a Szentháromság iránti hódolata jeleként, egy harmadik ablakot vágott. Mária tunikájának szegélyén, még váratlanabb módon, a Virginis mater, vagyis a Szűz anyja felirat olvasható. Szent Anna lenne Mária helyén? 2009-ben egy milánói teológus fejtette meg a rejtélyt: a korai keresztény szerzők, köztük Szent Jeromos, a szűz (virgo) szót nem csak Máriára, hanem Jézusra vonatkoztatva is használták. A festmény geometrikus rendje egyrészt Quattrocento előképeket idéz – a lombardiai mester biztosan látott hasonló kompozíciókat például Andrea Mantegnától – másrészt a kortárs Bramantino hatásáról tanúskodik, aki Leonardóétól merőben eltérő stílusideált képviselt a korszak milánói festészetében. Ahogy a Gyermek belelapoz a csíkos terítővel borított asztalon fekvő könyvbe, az egyszerre a gyermeki kíváncsiság ábrázolása és szimbolikus utalás a Megváltó eljövetelét prófétáló Írásra.
© Tátrai Vilmos
Pigler, Andor, Katalog der Galerie Alter Meister, 1-2. Museum der Bildenden Künste, Szépművészeti Múzeum, Budapest. 2, Akadémiai Kiadó, Budapest, 1967, 400. o., 53.
Szigethi, Ágnes – Nyerges, Éva – Ruzsa, György – Barkóczi, István – Tátrai, Vilmos, Tátrai, Vilmos (ed.), Old Masters’ Gallery; A Summary Catalogue of Italian, French, Spanish and Greek Paintings: Museum of Fine Arts Budapest 1, Budapest, 1991, 69. o.
Sallay, Dóra – Tátrai, Vilmos – Vécsey, Axel (eds.), Botticelli to Titian: Two Centuries of Italian Masterpieces, Szépművészeti Múzeum, Budapest, 2009, 256-257. o., 61. sz. (Quattrini, Cristina).
Sallay, Dóra – Tátrai, Vilmos – Vécsey, Axel (eds.), Botticellitől Tizianóig: az itáliai festészet két évszázadának remekművei, Szépművészeti Múzeum, Budapest, 2009, 256-257. o., 61. sz. (Quattrini, Cristina).
A folyó kutatások miatt a műtárgyra vonatkozó információk változhatnak.