
Mária gyermekével, Keresztelő Szent Jánossal, Szent Sebestyénnel és Bassiano Da Ponte donátorral (Lodi Madonna)
Régi Képtár
Alkotó | |
---|---|
Kultúra | holland |
Készítés ideje | 1653 |
Tárgytípus | festmény |
Anyag, technika | olaj, tölgyfa |
Méret | 86 × 103 cm |
Leltári szám | 311 |
Gyűjtemény | Régi Képtár |
Kiállítva | Szépművészeti Múzeum, Első emelet, Európai művészet 1600–1700 és Brit festészet 1600–1800, 13. kabinet |
Negyed századdal ezelőtt egy amerikai tudós provokatív elmélete körül forrongott a levegő a művészettörténet berkeiben. A máig hevesen vitatott teória szerint a holland művészet – ellentétben az olasz hagyománnyal, amely mindig is történetek elmesélésén ügyködött – alapvetően a dolgok megfigyelésére, leírására, s végső soron a világ tapasztalati úton való megismerésére törekedett; mondhatni, természettudományos szemléletű volt, s nem irodalmi, mint az olasz.
Bármiképp is ítéljünk az effajta általánosításról, annyi biztos, hogy az említett művészi attitűd szobrát Saenredamról lehetne megmintázni. Mérnöki számításokon alapuló, bonyolult munkamódszert dolgozott ki, hogy dokumentarista hűséggel ábrázolhassa a fiatal holland nemzet eszményeit megtestesítő protestáns templomokat és a városházi tanácstermeket. Ritka, ám annál becsesebb képei (Saenredamnak nem több, mint hatvan műve ismeretes a világon) hosszú hónapok aprólékos munkájával születtek meg. Hanem a művészet soha nem színtiszta dokumentum, s bizony még Saenredam sem mindig volt tökéletesen hűséges a látványhoz. Az előkészítő vázlatok gondosan megválasztott nézőpontja és fényviszonyai sokszor – mint A haarlemi Nieuwe Kerken is – világosabbnak, levegősebbnek, nagyvonalúbbnak mutatják a tereket, mint a helyszínen szerzett általános benyomásunk. Ennél is meglepőbb viszont, hogy a budapesti képen több olyan építészeti elem is feltűnik, amely csak a tervrajzokon szerepelt, ám kivitelezése végül pénzügyi okokból elmaradt.
Vécsey Axel
Pigler, Andor, Katalog der Galerie Alter Meister, 1-2. Museum der Bildenden Künste, Szépművészeti Múzeum, Budapest. 2, Akadémiai Kiadó, Budapest, 1967, 610-611. o., 313.
A folyó kutatások miatt a műtárgyra vonatkozó információk változhatnak.