
Krisztus és a kétkedő Szent Tamás
Régi Képtár
Alkotó | |
---|---|
Kultúra | holland |
Készítés ideje | 1631 |
Tárgytípus | festmény |
Anyag, technika | olaj, tölgyfa |
Méret | 56 × 86,4 cm |
Szignó | Jelezve jobbra lent: SvR | 1631 |
Leltári szám | 260 |
Gyűjtemény | Régi Képtár |
Kiállítva | Szépművészeti Múzeum, Első emelet, Európai művészet 1600–1700 és Brit festészet 1600–1800, X. terem |
Amikor 1603-ban egy Hendrick Goltzius nevű festő Haarlemnél néhány rajzot készített a tengerparti homokdűnékről, talán maga sem gondolta, hogy az egész európai tájképfestészetet alapjaiban felforgató folyamatot indít el. Az itáliai tájak aranykori idillje helyett a haarlemi mestereknek egyszerre az itt és most lett fontos, s a hétköznapi holland síkvidéket festették: dűnéket, csatornákat, falusi utcákat, a tengert. Részleteket, amelyeket addig nem ítéltek méltó képtémának, de most alkalmasnak tűntek kifejezni a szabadságharcban született új eszmét: a nemzetet. S hogy még világosabb legyen az új viszony, a nézőpontot a magasból leszállították a földre. Így az ég uralta a látványt, s a párás levegő fátylat vetett a vidékre.
A haarlemi tájfestők iránti csodálat fő oka épp ennek a párás atmoszférának a mesteri érzékeltetése. Mi több, mind más-más hangulatot tudott teremteni a maga tájaival. Úgy mondják, a két legnagyobb mester közül Jan van Goyennél mintha mindig esőre állna az idő, míg Salomon van Ruysdaelnál azt érezni: egy friss fuvallat épp elvitte a záport. Ezt a költői remekművet már a 19. században is Eső után címmel emlegették; szinte érezni az eső üde illatát, ahogy a táj fellélegzik a vihar után. A ropogós, kristálytiszta körvonalak elárulják, hogy egy pillanatra fellebbent a pára. Zömmel hűvös színárnyalatok borzongatnak, ám a dűne egy keskeny csíkját aranyos ragyogásba vonja a felhők közül előtörő nap. A faluszéli házban pedig végre pihenőre térnek a fáradt utasok.
Vécsey Axel
Pigler, Andor, Katalog der Galerie Alter Meister, 1-2. Museum der Bildenden Künste, Szépművészeti Múzeum, Budapest. 2, Akadémiai Kiadó, Budapest, 1967, 604. o., 270.
A folyó kutatások miatt a műtárgyra vonatkozó információk változhatnak.