Hermann Rupf és feleségének gyűjteménye ma már az egyik legfontosabb klasszikus modern művészeti magángyűjteménynek számít. Az 1880-ban Bernben született rövidáru üzlet tulajdonos Hermann Rupf és neje, Margit Rupf-Wirz 1907-ben kezdték el kialakítani gyűjteményüket. Ekkoriban vásárolták első képeiket, Georges Braque és Pablo Picasso festményeit, amelyeket ma a kubizmus korai szakaszának legfontosabb alkotásai között tartunk számunk. Intenzíven foglalkoztak koruk művészetével, annak népszerűsítésével, megismertetésével – Hermann Rupf a Berner Tagwacht című berni napilap mű- és zene kritikusa volt több mint 20 éven keresztül. Gyűjteményük darabjait gyakran már a művek készülésének évében megvásárolták.
A gyűjteményt kezelő, ötvenéves jubileumát ünneplő Hermann und Margit Rupf-Stiftung (Hermann és Margit Rupf Alapítvány) egy vándorkiállítás keretein belül ad bepillantást a gyűjteménybe – a kollekció legjelentősebb darabjainak segítségével, mint például a vadak (Derain, Friesz), a kubisták (Braque, Picasso, Gris és Léger), vagy Paul Klee és Kandinszkij műveivel. A tárlatot elsőként a berni Kunstmuseumban, majd Grenoble-ban mutatták be.
Hermann Rupf életre szóló barátságot kötött a párizsi műkereskedő galeristával, Daniel-Henry Kahnweilerrel, akinek egyik legelső vásárlója volt, és akinek segítségével Picasso műtermébe is eljutott. A Rupf házaspár ugyanakkor 1913-tól ugyancsak folyamatos kapcsolatot ápolt Paul Kleevel, festményeinek vásárlásával támogatta is a művészt. A házaspár – utódok hiányában – 1954-ben hozta létre a nevüket viselő alapítványt, azzal a céllal, hogy ápolja és bővítse a gyűjteményt, amely a berni Kunstmuseumba került megőrzésre. Az eredetileg 300 darabot számláló kollekció az alapítvány vásárlásainak köszönhetően 900 darabossá bővült.
A vándorkiállítás harmadik helyszíneként 2007-ben a budapesti közönség ismerkedhet meg a Rupf-gyűjtemény legkiemelkedőbb alkotásaival.
A kiállítás kurátora: Geskó Judit