
Lovasok egy itáliai kastély előtt
Régi Képtár
Alkotó | |
---|---|
Kultúra | itáliai |
Készítés ideje | 1475–1480 körül |
Tárgytípus | festmény |
Anyag, technika | tempera, arany, fa |
Méret | 56,7 × 41,5 cm |
Leltári szám | 1140 |
Gyűjtemény | Régi Képtár |
Kiállítva | Szépművészeti Múzeum, Első emelet, Európai művészet 1250-1600, XIII. terem |
Fra Filippo Lippi apjához méltó tehetségű fiának ezt a korai művét nézve a tisztán kontúrozott plasztikus formák olyan erős hatást gyakorolnak ránk, hogy első látásra semmi transzcendentális jelleget nem észlelünk az ábrázolásban. Márpedig Filippino Lippi képén a Madonna és a kis Jézus Padovai Szent Antal és az általa oltalmazott szerzetes imádsággal előhívott látomásaként jelenik meg. Mária köpenyének szegélye legyezőszerűen a földre terül, ő maga azonban felhőfoszlányokon trónol. Olyan léptékváltással, amilyenre a firenzei Quattrocento második felében csak a legritkábban van példa, magasan fölébe tornyosul az őhozzá fohászkodóknak, az örökkévalóság birodalmából tekint le a halandókra. Világoskék köpenyének lendületes sziluettje a mandorla oválisára emlékeztet. Ölében egy lábon egyensúlyoz a mozgékony, meztelen Bambino, Donatello eleven puttóinak közeli rokona. A térdeplő szerzetes – minden bizonnyal a kép megrendelője – és a balját mellére szorító Szent Antal reá, a gyermek Jézusra szegezi tekintetét. Révületük bemutatása éppoly hiteles, mint amilyen pregnáns és életteli profilban láttatott fejük mintázása. A misztikus élményt a néző számára is kézzelfogható közelségbe hozó jelenet a toszkánai táj otthonos, barátságos környezetében játszódik. A Madonna alá a rét és virágai – vadrózsák, rózsaszín és fehér százszorszépek – terítenek szőnyeget, egyik oldalon ciprusok, a másikon a zöldellő domboldal vezeti a néző tekintetét a párás messzeség, a távolban magasodó hegy felé.
© Tátrai Vilmos
Pigler, Andor, Katalog der Galerie Alter Meister, 1-2. Museum der Bildenden Künste, Szépművészeti Múzeum, Budapest. 2, Akadémiai Kiadó, Budapest, 1967, 386. o., 27.
Boskovits, Miklós, Toszkán kora reneszánsz táblaképek: Szépművészeti Múzeum, Budapest – Keresztény Múzeum, Esztergom, Corvina, Budapest, 1968, 45-46. sz.
Szigethi, Ágnes – Nyerges, Éva – Ruzsa, György – Barkóczi, István – Tátrai, Vilmos, Tátrai, Vilmos (ed.), Old Masters’ Gallery; A Summary Catalogue of Italian, French, Spanish and Greek Paintings: Museum of Fine Arts Budapest 1, Budapest, 1991, 65. o.
Sallay, Dóra – Tátrai, Vilmos – Vécsey, Axel (eds.), Botticelli to Titian: Two Centuries of Italian Masterpieces, Szépművészeti Múzeum, Budapest, 2009, 142-143. o., 12. sz. (Zambrano, Patrizia).
Sallay, Dóra – Tátrai, Vilmos – Vécsey, Axel (eds.), Botticellitől Tizianóig: az itáliai festészet két évszázadának remekművei, Szépművészeti Múzeum, Budapest, 2009, 142-143. o., 12. sz. (Zambrano, Patrizia).
A folyó kutatások miatt a műtárgyra vonatkozó információk változhatnak.