
Mária bemutatása a templomban
Régi Képtár
Alkotó | |
---|---|
Kultúra | itáliai |
Készítés ideje | 1480 körül |
Tárgytípus | festmény |
Anyag, technika | tempera, fa |
Méret | 76 × 50,5 cm |
Leltári szám | 1066 |
Gyűjtemény | Régi Képtár |
Kiállítva | Szépművészeti Múzeum, Első emelet, Európai művészet 1250-1600, XII. terem |
A festmény szoros rokonságban áll Andrea Mantegna leghíresebb művével, a milánói Brera Halott Krisztusával. Igaz, a kompozíció, a két alak beállítása, a háttérbeli függöny Bellini Pietàinak hatásáról árulkodik, és Krisztus sem kiterítve, szögtől feltépett lábát felénk mutatva, sokkoló rövidülésben jelenik meg. A hangulat mégis ugyanaz, mint a milánói képtár döbbenetes erejű alkotásán: a komor gyászé. Mária, akinek arca görög tragikus maszkokat idéz, halotti lepelként teríti fiára köpenyét. Jézus arcáról még nem tűntek el a haláltusa nyomai, az élő és a halott test színe közötti különbség szembetűnő hangsúlyt kap. Bellini azonos tárgyú képeit sokkal inkább a fennkölt derű, a felülemelkedés a fájdalmon, az örök élet, a feltámadás gondolatának sugalmazása jellemzi. Jacopo da Montagnana formanyelvében is hű marad példaképéhez, Mantegnához. A mellvéd és a függöny között mint márványból faragott szoborcsoport jelenik meg a sirató Mária és a holt Krisztus. A vésett, csiszolt részletformák a drámai hatáskeltést szolgálják, a kép kifejezőerejét fokozzák. A köpenyszegély és a dicsfények arany mintái csak feldíszítik, de mit sem lágyítják a keményen modellált felületeket. A szoborszerűség és a természethűség együttléte heroizálva fölmagasztosítja, a transzcendencia szférájába emeli a szereplőket, egyszersmind megteremti a tapintható közelség, a jelenvalóság illúzióját.
Ezzel a Pietà-jával Jacopo Parisati, immár 1480 körül Mantegna 1450-es évekbeli stílusát élesztette újjá.
© Tátrai Vilmos
Pigler, Andor, Katalog der Galerie Alter Meister, 1-2. Museum der Bildenden Künste, Szépművészeti Múzeum, Budapest. 2, Akadémiai Kiadó, Budapest, 1967, 461-462. o., 64.
Szigethi, Ágnes – Nyerges, Éva – Ruzsa, György – Barkóczi, István – Tátrai, Vilmos, Tátrai, Vilmos (ed.), Old Masters’ Gallery; A Summary Catalogue of Italian, French, Spanish and Greek Paintings: Museum of Fine Arts Budapest 1, Budapest, 1991, 78. o.
Jékely, Zsombor (ed.), Verrocchio Krisztusa/Verrocchio’s Christ, Szépművészeti Múzeum, Budapest, 2003, 74-75, 120-121. o., 13. sz. (Tátrai, Vilmos).
A folyó kutatások miatt a műtárgyra vonatkozó információk változhatnak.