
Holdas táj
Régi Képtár
Alkotó | |
---|---|
Kultúra | itáliai |
Készítés ideje | 1460-as évek vége |
Tárgytípus | festmény |
Anyag, technika | tempera, arany, fa |
Méret | 168 × 177,5 cm |
Leltári szám | 1386 |
Gyűjtemény | Régi Képtár |
Kiállítva | Szépművészeti Múzeum, Első emelet, Európai művészet 1250-1600, XIII. terem |
A reneszánsz oltárkép jellegzetes típusa a firenzei mesterek, Donatello, Masaccio, Fra Angelico és Fra Filippo Lippi újításainak eredményeként jött létre a 15. század első felében. Az oltárkép közepét egyetlen négyszögletes tábla alkotja. A vonalas perspektíva segítségével pontosan szerkesztett térben a trónoló Máriát és gyermekét álló szentek veszik körül. A teret hátul antik építészeti elemeket utánzó szerkezet határolja, mögötte mediterrán kertre és a természetes égre nyílik kilátás. A térábrázolásban fontos szerepet kap az egységes megvilágítás.
A mű egy domonkos rendi apácakolostorból, a firenzei San Domenico del Maglióból származik, és az előtérben térdelő harmadrendi domonkos apáca, Sienai Szent Katalin 1461-es szentté avatásának állít emléket. Katalint Szent Péter mártír, a San Domenico del Maglio apácaközösség korábbi lelki vezetője a pártfogás hagyományos gesztusával ajánlja a gyermek Jézus és Mária figyelmébe. Az erőteljes plaszticitással megformált, markánsan jellemzett szentek, a humanisták felfogásának megfelelően a hit méltóságteljes héroszaiként állnak előttünk.
A 16. századi művészéletrajz-író, Giorgio Vasari szerint a kép a híres szobrász és festő, Andrea del Verrocchio saját kezű műve. A stílus azonban arra vall, Verrocchio csak a kompozíciót vázolhatta fel, a kivitelezést már tanítványaira, elsősorban Biagio d’Antonióra bízta.
Pigler, Andor, Katalog der Galerie Alter Meister, 1-2. Museum der Bildenden Künste, Szépművészeti Múzeum, Budapest. 2, Akadémiai Kiadó, Budapest, 1967, 750-752. o., 24.
Boskovits, Miklós, Toszkán kora reneszánsz táblaképek: Szépművészeti Múzeum, Budapest – Keresztény Múzeum, Esztergom, Corvina, Budapest, 1968, 36-37. sz.
Szigethi, Ágnes – Nyerges, Éva – Ruzsa, György – Barkóczi, István – Tátrai, Vilmos, Tátrai, Vilmos (ed.), Old Masters’ Gallery; A Summary Catalogue of Italian, French, Spanish and Greek Paintings: Museum of Fine Arts Budapest 1, Budapest, 1991, 11. o.
Jékely, Zsombor (ed.), Verrocchio Krisztusa/Verrocchio’s Christ, Szépművészeti Múzeum, Budapest, 2003, 54-55, 111-112. o., 3. sz. (Tátrai, Vilmos).
Sallay, Dóra – Tátrai, Vilmos – Vécsey, Axel (eds.), Botticelli to Titian: Two Centuries of Italian Masterpieces, Szépművészeti Múzeum, Budapest, 2009, 130-131. o., 6. sz. (Sallay, Dóra – Tátrai, Vilmos).
Sallay, Dóra – Tátrai, Vilmos – Vécsey, Axel (eds.), Botticellitől Tizianóig: az itáliai festészet két évszázadának remekművei, Szépművészeti Múzeum, Budapest, 2009, 130-131. o., 6. sz. (Sallay, Dóra – Tátrai, Vilmos).
A folyó kutatások miatt a műtárgyra vonatkozó információk változhatnak.