
Bosznia és Hercegovina megszállása
1800 utáni Gyűjtemény
Alkotó | |
---|---|
Kultúra | osztrák |
Készítés ideje | 1829 |
Tárgytípus | festmény |
Anyag, technika | olaj, vászon |
Méret | 178 x 236 cm |
Szignó | középen, jobbra: Fr. Amerling 1829 (bekarcolva) |
Leltári szám | 91.2.B |
Gyűjtemény | 1800 utáni Gyűjtemény |
Kiállítva | Ez a műtárgy nincs kiállítva |
Friedrich von Amerling, a biedermeier Bécs legkeresettebb portréfestője, művészeti tanulmányait Bécsben és Prágában végezte. 1829-ben pályázott a bécsi Akadémián felajánlott Nagy Udvari Díjra (más néven Birodalmi Díjra), amelynek témája „Mózes és az érckígyó” volt. A hat beküldött alkotás közül a zsűri Amerlingét találta a legjobbnak, külön kiemelve a jól sikerült kompozíciót, a csoportok elhelyezését, a bravúros fény-árnyék hatásokat. A díjat azonban nem ő nyerte el, mert az előkészítő vázlat túlságosan eltért a végeredménytől, ezzel pedig megsértette a pályázati kiírás kritériumait. A festményen ábrázolt ószövetségi történet Mózes 4. könyvében olvasható, amely a vándorlásban elcsigázott zsidó nép lázadásáról, majd az Isten által rájuk mért büntetésről szól. Az előtérben látható, szenvedéstől elgyötört embereket mérges kígyók kínozzák, míg a világos háttér előtt Mózes alakja magasodik fel. Mózes érckígyót készített, és azok, akik vétkeiket megbánták, erre feltekintve bűnbocsánatot nyertek. A keresztény szimbolikában a jelenet Jézus keresztre feszítésének előképe.
Lovass Dóra
Cifka, Brigitta, “Gemälde von Friedrich von Amerling in Museum der Bildenden Künste/Friedrich von Amerling festmények a Szépművészeti Múzeumban”, Bulletin du Musée Hongrois des Beaux-Arts/Szépművészeti Múzeum Közleményei 84 (1996), 61-68, 99-102 o.
Grabner, Sabine, Friedrich von Amerling 1803–1887: Ausstellung, Österreichische Galerie Belvedere; Seemann, Wien; Leipzig, 2003, 210-211. o.
A folyó kutatások miatt a műtárgyra vonatkozó információk változhatnak.