
Anyaság
1800 utáni Gyűjtemény
Alkotó | |
---|---|
Kultúra | brit |
Készítés ideje | 1896 |
Tárgytípus | festmény |
Anyag, technika | olaj, vászon |
Méret | 126 x 183,5 cm |
Szignó | lent, jobbra: Alfred East 1896 |
Leltári szám | 25.B |
Gyűjtemény | 1800 utáni Gyűjtemény |
Kiállítva | Ez a műtárgy nincs kiállítva |
East a harmincas éveinek második felében fordult a festészet felé. Művészeti tanulmányait a Glasgow School of Arton végezte, majd Párizsba utazott, ahol felfedezte Jules Bastien-Lepage naturalizmusát és a barbizoni mesterek, Jean-François Millet és Jean-Baptiste Camille Corot festészetét. Párizs és Barbizon után bejárta Japánt, Itáliát, Spanyolországot, Marokkót, Egyiptomot és Szicíliát. Néhány év alatt vált Nagy-Britannia vezető tájképfestőjévé, 1906-tól a Royal Society of British Artists elnöke. Nemcsak festett, de cikkeket is írt, 1906-ban pedig megjelent tájképfestészetről szóló könyve, The Art of Landscape Painting in oil colour címmel.
A nyugalom ősi tanyáját karrierje csúcsán, 1897-ben állította ki először Manchesterben, 1901-es Budapestre érkezése előtt. A festmény előterében egy csónakon érkező alakot – talán halászt vagy vadászt –, a tóparton pedig kacsákat láthatunk. A háttérben egy ódon épület sziluettje körvonalazódik, ablakaiból fényesség árad. A helyszín valószínűleg egy malomtó, de a mű East westminsteri stúdiójában készülhetett. A visszafogott paletta és a kompozíció Corot hatását mutatja. A nagy méretű festmény sejtelmes, nyugodt hangulatával és különleges, visszafogott színvilágával ragadja meg a nézőt. Kisebb méretű változata ma Új-Zélandon, a Christchurch Art Gallery gyűjteményében található.
Somodi Anett
Peregriny, János, Az Országos Magyar Szépművészeti Múzeum állagai. 3. rész, Új szerzemények. 1.füzet: a, Festmények; b, Festmények módjára kezelt műtárgyak, Országos Magyar Szépművészeti Múzeum, Budapest, 1914.
Tóth, Ferenc, Donátorok és képtárépítők. A Szépművészeti Múzeum Modern Külföldi Gyűjteményének kialakulása, Szépművészeti Múzeum, Budapest, 2012, 167. o.
A folyó kutatások miatt a műtárgyra vonatkozó információk változhatnak.