
Padon ülő nő
1800 utáni Gyűjtemény
Alkotó | |
---|---|
Kultúra | osztrák |
Készítés ideje | 19. század második fele |
Tárgytípus | festmény |
Anyag, technika | olaj, vászon |
Méret | 135 x 101 cm |
Szignó | lent, jobbra: Canon |
Leltári szám | 125.B |
Gyűjtemény | 1800 utáni Gyűjtemény |
Kiállítva | Ez a műtárgy nincs kiállítva |
II. Habsburg Fülöp spanyol király ellentmondásokban bővelkedő uralkodása, majd 1598-ban bekövetkezett halála is a 19. századi történeti festők kedvelt témája volt. A történetírásban az inkvizíciót támogató, bigottan vallásos Fülöp képe vált meghatározóvá, de halálát egy fényes évszázad lezárásának szimbólumaként is értelmezték. A súlyosan beteg király az általa építtetett El Escorialban töltötte utolsó napjait. Canon történeti zsánerképe a virrasztó papok körében magányosan haldokló király emberi tragédiáját ragadja meg. A koponyára helyezett korona a földi hatalom mulandóságára utal. Canon a bécsi akadémián tanult, majd keleti és nyugat-európai utazásai után a Karlsruhei Akadémia tanára lett. Elismertségét jelzi, hogy miután 1874-ben visszaköltözött Bécsbe, többek között a Kunsthistorisches Museum mennyezetképén is dolgozott. A II. Fülöp halálát ábrázoló kép ismeretlen okokból befejezetlen maradt, így jól láthatók a vázlat lendületes, kemény vonalai és a vékony, lazúros festékrétegek. Érdekesség, hogy a művész tanítványa, Ferdinand Keller első nemzetközi sikert arató képén is ezt a témát dolgozta fel.
Sodics Dominika
Peregriny, János, Az Országos Magyar Szépművészeti Múzeum állagai. 2.rész, A Nemzeti Múzeum sorozatai. 2. füzet; d, Az új leltár anyaga; e, A régi depôtbeli sorozat; f, Az új depôtbeli sorozat; g, Az átadási okmányok; h, Tárgymutató, Országos Magyar Szépművészeti Múzeum, Budapest, 1909.
Tóth, Ferenc, Donátorok és képtárépítők. A Szépművészeti Múzeum Modern Külföldi Gyűjteményének kialakulása, Szépművészeti Múzeum, Budapest, 2012, 159. o.
A folyó kutatások miatt a műtárgyra vonatkozó információk változhatnak.