
Tájkép lovakkal
1800 utáni Gyűjtemény
Alkotó | |
---|---|
Kultúra | francia |
Készítés ideje | 1857 |
Tárgytípus | festmény |
Anyag, technika | olaj, vászon |
Méret | 42 x 61 cm |
Szignó | lent, balra: T.C. 1857 (két sorban) |
Leltári szám | 253.B |
Gyűjtemény | 1800 utáni Gyűjtemény |
Kiállítva | Magyar Nemzeti Galéria D épület, Első emelet, Courbet-tól Baselitzig. 1800 utáni Nemzetközi Gyűjtemény |
Thomas Couture, a 19. század derekán a kor egyik legnépszerűbb francia festője, a mesterséget a történelmi festészet olyan jeles képviselőitől tanulta, mint Antoine-Jean Gros és Paul Delaroche. Témaválasztás és festői technika tekintetében Couture kitűnik sokoldalúságával: repertoárjában történelmi témájú képek mellett szerepelnek tájképek, portrék, valamint allegorikus kompozíciók is. 1847-ben megnyitotta neves magániskoláját, ahol festő-pedagógusként olyan tehetségeket pallérozott, mint Anselm Feuerbach és Édouard Manet.
Szülővárosa a negyvenes évek végén felajánlotta Couture-nek a püspökség régi kápolnáját műteremnek – „A madarász” ennek udvarát ábrázolja. Az előtérben egy feszülten figyelő, fél térdre ereszkedett ifjú vadászt látunk, aki a kellő pillanatot várja a csapda zsinórjának megrántásához. A madarász körül az udvaron kalitkák hevernek, s azok lógnak az épület oldaláról és a fákról is, ezzel utalva az ifjú mesterségére.
A madárfogás és a madarászat az ősfoglalkozások egyike, az emberi találékonyság izgalmas megtestesülése: Couture meleg tónusú életképén a hagyományos eszközökkel történő madárfogást ábrázolja.
Mrázik Rebeka
Művészet és vadászat: válogatás a Szépművészeti Múzeum és a Magyar Nemzeti Galéria gyűjteményéből, 172. o.
Peregriny, János, Az Országos Magyar Szépművészeti Múzeum állagai. 3.rész, Új szerzemények. 2. füzet: c, Az 1912. évi szerzemények; d, Függelék: 1., Néhai gr. Pálffy János hagyományáról felvett jegyzőkönyvek; 2., Kifüggesztésre, másolásra s elhelyezésre vonatkozó adatok: e, Kimaradt festmények; f, Javítások; g, Tárgymutató az 1. és 2. füzethez; h, Tartalomjegyzék, Országos Magyar Szépművészeti Múzeum, Budapest, 1915.
Genthon, István, Modern francia festmények: Szépművészeti Múzeum Budapest, Remekművek magyarországi gyűjteményekből/Meisterwerke aus ungarischen Sammlungen/Art treasures in Hungarian collections/Chefs d’oeuvre dans les collections hongroises, Corvina, Budapest, 1972, 23. o.
Illyés, Mária, Verő, Mária (ed.), XIX. századi francia művek, A Szépművészeti Múzeum gyűjteményei/The Collections of the Museum of Fine Arts, Budapest 4, Szépművészeti Múzeum, Budapest, 2001, 30-31. o.
A folyó kutatások miatt a műtárgyra vonatkozó információk változhatnak.