
Ileana
1800 utáni Gyűjtemény
Alkotó | |
---|---|
Kultúra | német |
Készítés ideje | 1900 körül |
Tárgytípus | festmény |
Anyag, technika | olaj, fa |
Méret | 33,7 x 26,7 cm |
Szignó | fent, jobbra: ALBERT V: KELLER |
Leltári szám | 319.B |
Gyűjtemény | 1800 utáni Gyűjtemény |
Kiállítva | Ez a műtárgy nincs kiállítva |
Albert von Keller eredetileg jogásznak készült, majd végül a festészet mellett döntött és Münchenbe ment tanulni. Hírneve és tekintélye révén 1898-ban nemességet kapott. Az előkelő társaságbeli művész munkásságának fontos részét tette ki a szalonképfestészet. Portréin a legújabb divat szerint öltözött elegáns hölgyeket örökített meg pompás belső terekben. Saját korában a női portrék legbrilliánsabb festőjének tartották, aki ecsetjével képes megragadni az ábrázolt alany előkelőségét. Bár az 1880-as évek után, vagyis pályája második szakaszában, a Gabriel Max-féle okkultista tendencia hatása alatt a paranormális jelenségek és a spiritizmus is foglalkoztatta, a portréfestészettel sem hagyott fel. Az 1890-es évekig képein még tetten érhető Hans Makart és Karl von Piloty kolorizmusának hatása, de a századforduló környékén készült portréi már sokkal pasztózusabb ecsetvonásokkal készültek, és a színpalettájuk is világosabb. Ebből a korszakból származik a Kék ruhás nő című kép is, mely a századforduló csinos, mégis melankolikus, elvágyódó nőideálját ábrázolja.
Izsák-Boda Bianka
Peregriny, János, Az Országos Magyar Szépművészeti Múzeum állagai. 3.rész, Új szerzemények. 3. füzet: a, Plastikai művek; b, Az 1913. évi szerzemények; c, Kifüggesztésre, elhelyezésre és kezelésre vonatkozó adatok: d, Sorszámszerinti jegyzék; e, Tárgymutató; f, Javítások; g, Tartalomjegyzék, Országos Magyar Szépművészeti Múzeum, Budapest, 1915.
A folyó kutatások miatt a műtárgyra vonatkozó információk változhatnak.