
Villámlás, New York (Blizzard, New York)
1800 utáni Gyűjtemény
Alkotó | |
---|---|
Kultúra | belga |
Készítés ideje | 1881 |
Tárgytípus | festmény |
Anyag, technika | olaj, vászon |
Méret | 106 x 186 cm |
Szignó | lent, jobbra: THEOD: VERSTRAETE ANTWERPEN VRASSCHAET 81. |
Leltári szám | 79.B |
Gyűjtemény | 1800 utáni Gyűjtemény |
Kiállítva | Ez a műtárgy nincs kiállítva |
Théodore Verstraete 1867 és 1878 között az antwerpeni akadémián tanult, majd 1883-ban az új művészeti tendenciákat egyesítő brüsszeli Les XX csoport egyik alapító tagja volt. A naturalista plein air festészet képviselőjeként Hollandia tengerpartjain, Belgium sík vidékein készített tájképeket; paraszti jelenetei a mindennapi életet komor, egyben poétikus és méltóságteljes hangnemben ábrázolják.
Verstraete 1879 és 1889 között az észak-belgiumi Brasschaat környékén élt és alkotott – erről a sík, eseménytelen flamand tájról készült Áprilisi alkonyat című festménye is. A hatalmas ég alatt, az esti szürkületben még folyik a munka: a parasztember és gyermekei elmélyülten kísérik az ekét húzó lovat és tehenet. A csaknem csupasz fák, a felhők között átszűrődő aranyló napfény az újraébredő természetet, az élet és az évszakok ciklikusságát idézik, a kompozíció egésze az ember és környezete közötti mély harmóniát, szoros összetartozást sugallja. A festmény először az 1881-es brüsszeli Szalonon szerepelt, majd 1882-ben az OMKT őszi kiállításán volt látható. Innen került a Nemzeti Múzeum gyűjteményébe, az intézmény egyik első kortárs belga szerzeményeként.
Kovács Anna Zsófia
Peregriny, János, Az Országos Magyar Szépművészeti Múzeum állagai. 2.rész. A Nemzeti Múzeum sorozatai 1.füzet: a, A Pyrker-képtár; b, A József Magyar-képtár; c, A Széchenyi Általános-képtár, Országos Magyar Szépművészeti Múzeum, Budapest, 1909.
Tóth, Ferenc, Donátorok és képtárépítők. A Szépművészeti Múzeum Modern Külföldi Gyűjteményének kialakulása, Szépművészeti Múzeum, Budapest, 2012, 156. o.
A folyó kutatások miatt a műtárgyra vonatkozó információk változhatnak.