
Macska és egér
1800 utáni Gyűjtemény
Alkotó | |
---|---|
Kultúra | német |
Készítés ideje | 1868 |
Tárgytípus | festmény |
Anyag, technika | olaj, vászon |
Méret | 71 x 58 cm |
Szignó | lent, balra: Adolph v. Menzel Berlin 1868 |
Leltári szám | 386.B |
Gyűjtemény | 1800 utáni Gyűjtemény |
Kiállítva | Magyar Nemzeti Galéria D épület, Első emelet, Courbet-tól Baselitzig. 1800 utáni Nemzetközi Gyűjtemény |
Adolph Menzel a 19. század egyik legünnepeltebb német művésze volt. Történelmi témájú műveit, a modern élet jelenségeit megörökítő zsánerképeit lenyűgöző részletgazdagság, nagyfokú realizmus jellemzi. Berlinben folytatott tevékenysége mellett az 1850-es évektől többször járt és kiállított Párizsban, ahol komoly sikereket ért el.
Menzel budapesti festménye egy németországi kis fürdővárosban, Bad Kösen erdejében tartott prédikációt ábrázol. A festő lendületes ecsetkezeléssel adta vissza a szabadtéri jelenetet: a levelek között átszűrődő napfény játékának hatására az alakok vibráló foltokként jelennek meg a zöld erdő mélyén. A jómódú, elegáns társaság egy része csendben hallgatja a lelkész szavait, többen azonban gondtalanul haladnak el a gyűlés mellett; a jelenet legalább annyira társadalmi esemény, mint vallásos szertartás. A művész részint a helyszínen készült skicceire támaszkodva, részint emlékezetből készítette a festményt, ami magyarázza ábrázolásmódjának valósághű, mégis homályos természetét.
A köseni erdőben tartott istentisztelet motívuma később Max Liebermannt is megihlette. A Szépművészeti Múzeum 1916-ban vásárolta Frigyes Császár emlékünnepe Kösenben című képét, mely a második világháború során azonban megsemmisült.
Kovács Anna Zsófia
Ruttkay, Helga (ed.), Múzeumi Kalauz: Magyar Nemzeti Galéria, A Magyar Nemzeti Galéria kiadványai, Szépművészeti Múzeum – Magyar Nemzeti Galéria, Budapest, 2018, 234. o.
Sármány-Parsons, Ilona, Bécs művészeti élete Ferenc József korában, ahogy Hevesi Lajos látta, Balassi Kiadó, Budapest, 2019, 231. o.
A folyó kutatások miatt a műtárgyra vonatkozó információk változhatnak.