
Krisztus mellszobor
1800 utáni Gyűjtemény
Alkotó | |
---|---|
Kultúra | osztrák |
Készítés ideje | 1848 |
Tárgytípus | festmény |
Anyag, technika | olaj, vászon |
Méret | 39,5 x 29 cm |
Szignó | lent, jobbra: J. Reiter, 848. |
Leltári szám | 173.B |
Gyűjtemény | 1800 utáni Gyűjtemény |
Kiállítva | Ez a műtárgy nincs kiállítva |
Ez a látszólag hétköznapi, mezőgazdasági munkálatokat megjelenítő üde párkép nehezen besorolható, sokféleképpen értelmezhető műalkotás. Egyfelől átmenetet képez az idealizált önarckép és a zsáner műfaja között, másfelől Reiter személyes állásfoglalásának, politikai nézeteinek is az esszenciája. Reiter – egy linzi asztalos fiaként – rokonszenvezett a 1848-as bécsi forradalmi eszmékkel. A soknemzetiségű birodalom politikai és gazdasági feszültségei Metternich államkancellár lemondásához és I. Ferdinánd császár első engedményeihez vezettek, a kirobbanó fegyveres összetűzésekben pedig a szegény munkásréteg tagjain kívül számos művész és értelmiségi is részt vett.
A két, ifjúsága teljében, idillikusan és a forradalom jelképei között megjelenő alak valójában a festő és első felesége, Maria Anna Hofstötter. A háttérben látható barikádok és árkok, a szalmakalap és az ún. barikádsapka, illetve a sárga-piros-fekete zászlók és főleg a májusfa, a császárvárost második forradalmi hullámban feldúló zavargásokra, a 48-as májusi eseményekre utalnak.
Lovass Dóra
Peregriny, János, Az Országos Magyar Szépművészeti Múzeum állagai. 2.rész. A Nemzeti Múzeum sorozatai 1.füzet: a, A Pyrker-képtár; b, A József Magyar-képtár; c, A Széchenyi Általános-képtár, Országos Magyar Szépművészeti Múzeum, Budapest, 1909.
Nowak-Thaller, Elisabeth – Scultes, Lothar (eds.), Johann Baptist Reiter: Ausstellung, Pustet, Salzburg, 2013, 110, 113. o.
A folyó kutatások miatt a műtárgyra vonatkozó információk változhatnak.