
Csillagvizsgáló, Jaipur, India
1800 utáni Gyűjtemény
Alkotó | |
---|---|
Készítés ideje | 1981 |
Tárgytípus | sokszorosított grafika |
Anyag, technika | rézkarc, aquatinta, karborundum festék, papír |
Méret | 565 x 710 mm |
Szignó | J.j.l.: John Hoyland 81 |
Leltári szám | MO.91.60 |
Gyűjtemény | 1800 utáni Gyűjtemény |
Kiállítva | Ez a műtárgy nincs kiállítva |
Hoyland az 1960-as években gyakran utazott New Yorkba, ahol műterme is volt. Az itteni művészeti mozgalmak közül a “Colour-Field Painting” és a “Post-Painterly Abstraction” volt rá nagy hatással. A maratásos technikák, az erőteljes akril színek alkalmazása, a festék materiális súlyának fontossága nemcsak festményeinek, hanem az évtized végétől nyomatainak is jellemző jegyei. 1978-tól a gravírozás technikájának megismerése új lendületet adott grafikai tevékenységének. Ettől kezdve folyamatosan, a festészettel azonos hangsúllyal foglakozik nyomatokkal a londoni Kelpra Műtermekben. Hoyland festészetében is termékeny időszak ez, lebegő formákkal, a korábbinál szabadabb kompozíciós megoldásokkal kísérletezik. Ezek az új formai megoldások, az ecsetvonások és az impasto hangsúlyozása tükröződnek grafikáin is. Az akvatintával való árnyalás lehetősége, az ecsettel húzott karborundum pasztával történő maratás új technikája a mélység és mozgás érzetét adja az 1981-ben készített gravírozott grafikai sorozatán. A grafikai műfajok hagyományosan indirekt és lineáris jellegével szemben ezeken a feltűnően színgazdag lapokon Hoyland az improvizálás, a spontán felfedezések, a színkombinációk és formai egyensúlyok létrehozásának könnyed szabadságát használja ki.
Tóth Ferenc
Tóth, Ferenc, A Bryan Montgomery gyűjtemény. Vezető, A Szépművészeti Múzeum gyűjteményei/The Collections of the Museum of Fine Arts, Budapest 3, Szépművészeti Múzeum; The British Council, 72-73. o.
A folyó kutatások miatt a műtárgyra vonatkozó információk változhatnak.