
Vázlat Vieira de Silva arcképéhez I.
1800 utáni Gyűjtemény
Alkotó | |
---|---|
Készítés ideje | 1970 |
Tárgytípus | sokszorosított grafika |
Anyag, technika | színes litográfia |
Méret | 1055 x 765 mm |
Szignó | J.j.l.: Kelly |
Leltári szám | MO.91.75 |
Gyűjtemény | 1800 utáni Gyűjtemény |
Kiállítva | Ez a műtárgy nincs kiállítva |
Kelly a hard-edge festőkhöz csatlakozva, a háború utáni amerikai absztrakt művészet egyik fő képviselőjeként arat sikereket. Az absztrakt elemek, körvonalak, színkontrasztok sokáig a természetből vett formák vizsgálatával kezdődnek, bár eredetük elhomályosul az egységesített és ragyogó színfelületben. Később túllép minden figurális vonatkoztatáson, és az 1960-as évekre a legtárgyilagosabb festőnek titulálják a Post-Painterly Abstraction világszerte igen nagy hatást kiváltó irányzatán belül.
A minden természeti kiindulást elkerülő absztrakt formák végsőkig vitt leegyszerűsítésével a hatvanas évek végén a minimal art reduktív elképzeléseihez közelített. Az éles határvonallal elválasztott, tagolatlan, egységes színű síkfelületekből felépített képek egy nagyobb sorozatán két, olykor három, egymáshoz kapcsolódó trapezoid színmező szerepel. A trapéz mint forma szükségképpen magával hordozza a térbeliség képzetét. Kelly sorozatán azonban egy olyan, tovább már nem egyszerűsíthető átlós motívum a kép egyetlen (kettéosztott) eleme, amely igen pontosan kiagyalt arányaival és a telített színek finom egyensúlyával a kép síkbeli viszonylatain belül vált ki különös formai feszültséget. A lehető legtriviálisabb eszközökkel éri el, hogy az egyszerű színkapcsolatok intenzitással és az egész felületre ható erővel töltik fel az absztrakt formát.
Kelly 1964-től készít grafikai nyomatokat a Los Angeles-i Gemini G.E.L. kiadónál, amelyeken nagyméretű képtábláin megvalósított konstrukcióihoz próbál ki szín- és formai kombinációkat. Ugyanabban az évben, amikor gyűjteményünk lapja is készült, Manhattanből New York külvárosába költözött. Ezt követően továbbra is többnyire két szín ütköztetésével, de az új évtized által diktált kihíváshoz igazodva, már íves formákkal folytatja kísérleteit képeken és szobrokon.
Tóth Ferenc
Tóth, Ferenc, A Bryan Montgomery gyűjtemény. Vezető, A Szépművészeti Múzeum gyűjteményei/The Collections of the Museum of Fine Arts, Budapest 3, Szépművészeti Múzeum; The British Council, 90-91. o.
A folyó kutatások miatt a műtárgyra vonatkozó információk változhatnak.