
Cím nélkül
1800 utáni Gyűjtemény
Alkotó | |
---|---|
Kultúra | német |
Készítés ideje | évszám nélkül |
Tárgytípus | érem |
Anyag, technika | barna üveg |
Méret | átmérő: 10,2 cm |
Leltári szám | 56.1689.P |
Gyűjtemény | 1800 utáni Gyűjtemény |
Kiállítva | Ez a műtárgy nincs kiállítva |
A norvég származású Hans Stoltenberg Lerche kezdetben kerámiaművészként és német folyóiratok illusztrátoraként dolgozott, majd az iparművészet és a szobrászat felé fordult. 1891 és 1900 között Eugène Carrière tanítványaként festészetet is tanult Párizsban, elsajátítva a szecesszió figurális nyelvét. Húsz éven át rendszeresen állított ki a párizsi Szalonon. Végül Rómában telepedett le. Bár Norvégiában sosem élt, nagy hatást gyakorolt az ottani iparművészetre. Az országot számos nemzetközi kiállításon képviselte és szoros kapcsolatot ápolt a párizsi és római norvég körökkel.
Fantáziadús, kifinomult mintavilágát majolikakerámián, üvegen, zománcon és ékszereken egyaránt alkalmazta. Fő inspirációja a tengeri növény- és állatvilág volt, melyet a nápolyi akváriumban tett rendszeres látogatásai során tanulmányozott. Bár szobrai realistább irányvonalat képviselnek, üveg és kerámia alkotásai jellemzően a szecesszió jegyében születtek.
A Szépművészeti Múzeum Lerchétől 43 darabból álló érem- és plakettkollekciót őriz, köztük a barna üvegből készült, az iparművészet által inspirált és egyedi alakú Antidarwinista allegóriát, mely szecessziós hangulatú idillikus jelenetet ábrázol.
Izsák-Boda Bianka
A folyó kutatások miatt a műtárgyra vonatkozó információk változhatnak.