
Jeruzsálem, Izrael
1800 utáni Gyűjtemény
Alkotó | |
---|---|
Kultúra | finn |
Készítés ideje | 1907 |
Tárgytípus | szobor |
Anyag, technika | fa |
Méret | 26 × 13,4 × 19,2 cm |
Leltári szám | 2023.1.1.U |
Gyűjtemény | 1800 utáni Gyűjtemény |
Kiállítva | Magyar Nemzeti Galéria D épület, Első emelet, Courbet-tól Baselitzig. 1800 utáni Nemzetközi Gyűjtemény |
Yrjö Liipola 1904-ben politikai menekültként, az orosz cári uralom által elrendelt sorozás elől érkezett Finnországból Magyarországra. Kapcsolatát azonban nem veszítette el szülőhazájával, ahol máig nagy nemzeti szobrásznak tartják. Itthon Stróbl Alajos és Kallós Ede lettek a mesterei, és szoros barátságot ápolt a gödöllői művésztelep kulcsfiguráival, akiknek hatására a szecessziós művészet vonásai az ő munkáin is fellelhetők. Később budapesti finn nagykövet lett, és amikor 1934-ben visszaköltözött Finnországba, ott magyar konzulnak választották.
Liipola főleg márványból, terrakottából és bronzból készített kisplasztikákat és portrékat, melyekből a Szépművészeti Múzeum több jelentős darabot is őriz. Fából készült szobra alig maradt fenn, ezért is számít egyedülállónak a Kétségbeesés című mű, mely a korra jellemző szimbolista jegyeket hordoz. A földre boruló, kibontott hajú, meztelen nőt ábrázoló kompozíció sikerét bizonyítja, hogy az Iparművészeti Társulat sokszorosításra vásárolta meg, a pécsi Zsolnay Porcelángyár pedig az 1930-as évektől egészen napjainkig készíti a szobor porcelán változatát.
Izsák-Boda Bianka
A folyó kutatások miatt a műtárgyra vonatkozó információk változhatnak.