
Apollón és Daphné
Régi Képtár
Alkotó | |
---|---|
Kultúra | itáliai |
Készítés ideje | 1730-as évek eleje |
Tárgytípus | festmény |
Anyag, technika | olaj, vászon |
Méret | 48 x 76,5 cm |
Leltári szám | 618 |
Gyűjtemény | Régi Képtár |
Kiállítva | Szépművészeti Múzeum, Második emelet, Európai művészet 1700-1850, XXX. terem |
A festmény, párdarabjával, egy éjszakai jelenetként megfestett Pásztorok imádásával (ltsz. 617) együtt, 1755 körül bizonyosan műgyűjtői megrendelésre és nem templomi oltárképnek készült. Az előadásmód mesterkéletlensége, rokokó játékossága és népmesei humora jelentős részben ennek a nem egyházi, templomhoz nem kötődő rendeltetésnek köszönhető. A téma ábrázolása lényegesen ünnepélyesebb Diziani nagyobb méretű, jóval korábban, 1718 körül festett, és szintén a Szépművészeti Múzeumban őrzött képén (ltsz. 78.13.) A reprezentatív megbízás kötelezettségeitől mentesen, a festő kedve szerint választotta meg a szereplőket, lazította a kompozíciós kötelékeket, alakította a cselekményt. Mária háta mögött előre hajolva figyel József, kíváncsisága nem engedi, hogy méltósága megőrzésével törődjék. A még álló két király alig győzi kivárni, hogy rájuk kerüljön a sor. A legidősebb napkeleti bölcs nagypapás megilletődöttséggel térdepel a gyermek előtt, aki rá sem hederítve az arannyal teli dobozra, hódolójának tar fejét simogatja. A turbános szerecsen apródja elunta az álldogálást, palásttartó szolgálatát csak immel-ámmal végzi. A baloldalt heverő ökör a tőle telhető érdeklődéssel figyeli az egzotikus vendégeket. A kép centrális kompozíciót alkalmazó párdarabját, a csak a Jézusból áradó fénnyel megvilágított Szent Éjszaka játszódó Pásztorok imádását sokkal kevésbé jellemzi ez a karikírozó elbeszélésmód. Diziani ott inkább a köznapi ember egyszerű, feltétel nélküli hitét magasztalja.
ⒸTátrai Vilmos
Pigler, Andor, Katalog der Galerie Alter Meister, 1-2. Museum der Bildenden Künste, Szépművészeti Múzeum, Budapest. 2, Akadémiai Kiadó, Budapest, 1967, 190-191. o., 140.
Szigethi, Ágnes – Nyerges, Éva – Ruzsa, György – Barkóczi, István – Tátrai, Vilmos, Tátrai, Vilmos (ed.), Old Masters’ Gallery; A Summary Catalogue of Italian, French, Spanish and Greek Paintings: Museum of Fine Arts Budapest 1, Budapest, 1991, 33. o.
A folyó kutatások miatt a műtárgyra vonatkozó információk változhatnak.