
Az erő allegóriája
Régi Képtár
Alkotó | |
---|---|
Kultúra | itáliai |
Készítés ideje | 1670 körül |
Tárgytípus | festmény |
Anyag, technika | olaj, vászon |
Méret | 168 x 286 cm |
Leltári szám | 4229 |
Gyűjtemény | Régi Képtár |
Kiállítva | Szépművészeti Múzeum, Földszint, Barokk Csarnok |
A barokk Nápolytól Velencéig megrendelésekkel elhalmozott, rendkívül termékeny, a caravaggiói naturalizmustól a velencei kolorizmusig széles stílus-skálán, hatalmas képzelőerővel alkotó festője, Luca Giordano akkor is elemében volt, amikor allegóriát festett, vagyis elvont fogalmakat személyesített meg élettelien. Ennek az allegóriának az égi segítségért fohászkodó, kétfelől is megtámadott, fehérbe és kékbe öltözött Igazságosság a főhőse. Pallosát a settenkedő, izmos, szamárfüles Csalárdság tekeri ki a kezéből, mérlegét figyelemelterelő hízelgéssel a szárnyas Ámor cseni el. A pártatlanságát garantáló, szemét fedő szalagot egy lebegő puttó már saját játékszerévé tette. Jobboldalt a kék lepellel csak alig takart Meztelen Igazság, mint az Igazságosság szövetségese, a bölcsesség tükrét tartja kezében, de egy menád és egy szatír lopakodik hozzá, hogy a buja ösztönök őt is tisztátalanná tegyék. Az előtérben a vesszőnyaláb, vagyis a római hatalmi jelvény, a fasces a büntetést, a strucc pedig az igazságszolgáltatás gyorsaságát jelképezi. A strucc halott, így a főhőst ettől az eszközétől már megfosztották. A nyílvesszőkkel teli tegez és az íj Ámor fegyverei, az álarc az alattomos színlelés jelképe. Az allegória valószínűleg konkrét történelmi eseményhez kötődik. Egy megfontolandó feltevés szerint ez az esemény a velenceiek krétai veresége lehetett 1669-ben, amikor is Francesco Morosini admirális sokak által igazságtalannak ítélt szerződéssel a szigetet átengedte a törököknek.
©Tátrai Vilmos
Pigler, Andor, Katalog der Galerie Alter Meister, 1-2. Museum der Bildenden Künste, Szépművészeti Múzeum, Budapest. 2, Akadémiai Kiadó, Budapest, 1967, 263. o.
Szigethi, Ágnes – Nyerges, Éva – Ruzsa, György – Barkóczi, István – Tátrai, Vilmos, Tátrai, Vilmos (ed.), Old Masters’ Gallery; A Summary Catalogue of Italian, French, Spanish and Greek Paintings: Museum of Fine Arts Budapest 1, Budapest, 1991, 49. o.
A folyó kutatások miatt a műtárgyra vonatkozó információk változhatnak.