
Szent Család angyallal
Régi Képtár
Alkotó | |
---|---|
Kultúra | itáliai |
Készítés ideje | 1615–1620 körül |
Tárgytípus | festmény |
Anyag, technika | olaj, vászon |
Méret | 67,5 x 74 cm |
Leltári szám | 609 |
Gyűjtemény | Régi Képtár |
Kiállítva | Szépművészeti Múzeum, Első emelet, Európai művészet 1600–1700 és Brit festészet 1600–1800, II. terem |
A festményt ismeretlen időben körbevágták, így nem tudjuk, eredetileg lényegesen nagyobb, több alakos kompozíció volt-e, vagy csak egy kisebb rész ment veszendőbe. Annak a többször megfogalmazódott feltevésnek, hogy a bűnbánat gyötrelmei után álomba merült Magdolnát látnánk a képen, nincs perdöntő bizonyítéka. A kutatók legtovább a Rómában, Mantovában, majd Velencében működő Domenico Fetti nevéhez kötötték a képet, emellett a firenzei Sigismondo Coccapani, a genovai Bernardo Strozzi, illetve a pályáját Rómában kezdő francia Claude Vignon szerzőségének lehetősége merült fel, de egyik mestermeghatározás sem bizonyult cáfolhatatlannak. Márpedig az Alvó lány a 17-ik századi festészet egyik remeke. Ami ezen a képen történik, az mind a festészet világán belül, retorikus hatáskeltés nélkül zajlik. A mozgékony fény-árnyék játékot vérbő kolorizmus dúsítja. A hullámokat vető ingujj és a gyűrött kendő hasonlóképp élni látszik, mint a leány üdén fiatal arca és lazán kendőbe markoló húsos ujjai. Sűrű festékfelvitellel, tapintásra ingerlő anyagszerűséggel került a vászonra valamennyi részlet. A haj díszei, a gyöngyök, virágok, a puha toll egy pompás csendélet érzékletesen megörökített motívumai. A főtéma az álom, és ehhez a bujkáló mosoly ugyanúgy hozzátartozik, mint az öntudatlan kéztartás, vagy az aranyszállal hímzett, díszes vörös terítő félecsúszása. Bensőséges hatású ez az apró rendetlenség: nem lehet kétségünk, hogy a párnát és vele a terítőt alvás közben, könyökével mozdította el a lány.
©Tátrai Vilmos
Pigler, Andor, Katalog der Galerie Alter Meister, 1-2. Museum der Bildenden Künste, Szépművészeti Múzeum, Budapest. 2, Akadémiai Kiadó, Budapest, 1967, 224. o., 116.
Szigethi, Ágnes – Nyerges, Éva – Ruzsa, György – Barkóczi, István – Tátrai, Vilmos, Tátrai, Vilmos (ed.), Old Masters’ Gallery; A Summary Catalogue of Italian, French, Spanish and Greek Paintings: Museum of Fine Arts Budapest 1, Budapest, 1991, 37. o.
A folyó kutatások miatt a műtárgyra vonatkozó információk változhatnak.