
Virágcsokor domborműves vázában
Régi Képtár
Alkotó | |
---|---|
Kultúra | osztrák |
Készítés ideje | 1500 körül |
Tárgytípus | festmény |
Anyag, technika | olaj, arany, lucfenyő |
Méret | 70 × 37,5 cm |
Leltári szám | 136 |
Gyűjtemény | Régi Képtár |
Kiállítva | Szépművészeti Múzeum, Első emelet, Európai művészet 1250-1600, XV. terem |
A jelenethez kötelezően hozzá tartozó imapult egyben a néző valóságos teréből a kép látszatterébe átvezető motívum. Salzburg és Passau polgára választékos nyelvezettel, emelkedett tónusban vitte színre a szent cselekményt. A két alakot közös tér fogadja be, amelynek nincs meg az a cselekményt egységesítő, a figurák egymás közötti kapcsolatát valósághűen bemutató, a kompozíció rendjét mértanilag is meghatározó szerepe, amellyel a kortárs firenzeieknél bír. Az imapult, a kockás kőpadló, a szürke kőpad csupán diszkrét keretként szolgál a jelenethez, szerepük a figurákéhoz képest alárendelt. Látjuk ugyan, hogy az angyal hátrébb van, mint Mária, de a „mögötte” helyett a „fölötte” benyomást érezzük meghatározónak, ahogy az angyal szögletes mozgása, a lepeltől alig sejthető lábtartása is inkább a lebegés, mint a földön állás képzetét kelti. Az itáliai reneszánszon iskolázott szemmel nézve össze nem hangoltnak látszó mozdulatokon túl a fejekhez képest kicsiny kezek, a keskeny, szinte nem létező vállak is éterivé szellemítik az alakokat. Eleganciával, ritmikai érzékenységgel stilizáltak a ruharedők: Mária vörös köpenyén a lendületes íveléstől a lágy kanyargáson át az anyag éles megtöréséig terjed a változatok skálája. A felületek zománcos simasága, a ruhadíszek cizellált kidolgozása, a kezek és az arcok plasztikus mintázása, az eszményítés mellett az egyénítés jelei igen világosan mutatják, mily értő módon reagált a német késő gótika mestere németalföldi kollégái alkotásmódjára.
©Tátrai Vilmos
Benkő, Éva – Garas, Klára – Urbach, Zsuzsa, Ember, Ildikó – Takács, Imre (eds.), Old Masters’ Gallery Summary Catalogue Vol. 3: German, Austrian, Bohemian and British Paintings 3, Budapest, 42. o.
Pigler, Andor, Katalog der Galerie Alter Meister, 1-2. Museum der Bildenden Künste, Szépművészeti Múzeum, Budapest. 2, Akadémiai Kiadó, Budapest, 1967, 250-251. o.
Végh, János, Fifteenth Century German and Bohemian Panel Paintings in Hungarian Museums, Corvina, Szépművészeti Múzeum, Budapest – Keresztény Múzeum, Esztergom, 1967, 45-46. o.
Sallay, Dóra, Corpus of Sienese Paintings in Hungary, 1420-1510, Centro Di, Florence, 2015, 58. o.
A folyó kutatások miatt a műtárgyra vonatkozó információk változhatnak.