
Tájkép szarvasvadászattal
Régi Képtár
Alkotó | |
---|---|
Kultúra | spanyol |
Készítés ideje | 1659 |
Tárgytípus | festmény |
Anyag, technika | olaj, vászon |
Méret | 121,5 × 97 × 3,3 cm |
Szignó | Jelezve és datálva középen lent, a jászolon: Fran(cis)co deZur|baran f. | 1659 |
Leltári szám | 2536 |
Gyűjtemény | Régi Képtár |
Kiállítva | Szépművészeti Múzeum, Első emelet, Európai művészet 1600–1700 és Brit festészet 1600–1800, 6. kabinet |
Alkotói pályája legvégén Zurbarán elhagyta a korai műveire jellemző tenebroso festésmódot, és lágyabb, aranyló fénnyel telített stílusra váltott. Ez a jelenet is meghitt közvetlenséget sugároz: a festő Máriát és Józsefet a gyermekükről szeretetteljesen gondoskodó szülőkként mutatja be. József – az ellenreformációt elindító tridenti zsinat előírásainak köszönhetően – már nem aggastyán, hanem ereje teljében lévő, középkorú férfi. Mária alakja pedig egy, a kora keresztény időktől népszerű ikonográfiai típust, a gyermekét szoptató Madonnát idézi meg. Bár mind a reformáció, mind a tridenti zsinat illetlennek ítélte Mária keblének ábrázolását, a téma egészen a 17. század végéig közkedvelt maradt Spanyolországban.
Pigler, Andor, Katalog der Galerie Alter Meister, 1-2. Museum der Bildenden Künste, Szépművészeti Múzeum, Budapest. 2, Akadémiai Kiadó, Budapest, 1967, 787-788. o., 159.
Szigethi, Ágnes – Nyerges, Éva – Ruzsa, György – Barkóczi, István – Tátrai, Vilmos, Tátrai, Vilmos (ed.), Old Masters’ Gallery; A Summary Catalogue of Italian, French, Spanish and Greek Paintings: Museum of Fine Arts Budapest 1, Budapest, 1991, 162. o.
Nyerges, Éva, Spanish Paintings, A Szépművészeti Múzeum gyűjteményei/The Collections of the Museum of Fine Arts, Budapest, Museum of Fine Arts, Budapest, 2008, 110-111. o., 48. sz.
A folyó kutatások miatt a műtárgyra vonatkozó információk változhatnak.