
Trónoló Mária gyermekével, Keresztelő Szent Jánossal és három másik férfi szenttel, két angyallal és két donátorral
Régi Képtár
Alkotó | |
---|---|
Kultúra | itáliai |
Készítés ideje | 1630-as évek vége |
Tárgytípus | festmény |
Anyag, technika | olaj, vászon |
Méret | 74,5 × 60,3 cm |
Leltári szám | 994 |
Gyűjtemény | Régi Képtár |
Kiállítva | Ez a műtárgy nincs kiállítva |
Reni következetesen klasszicizáló művész, aki minden sallangtól megtisztítja kompozícióit, a formákat lekerekíti, a mozgás és az érzelmek ábrázolásában szigorú mértéket tart. Esztétikai eszménye tehát az ókori pogány művészet. Erkölcsi eszménye azonban, amint az a pápai állam alattvalójától az ellenreformáció korában elvárható, a katolicizmus feltétel nélküli szolgálata. A keresztény ikonográfiában számos olyan képtípust teremtett meg, amelyeket még a 19. század egyházi művészetében is példaadónak tekintettek. A maga korában óriási tekintélyre tett szert, ezért népes műhelyében nagy számmal készültek a sokszor kiváló replikák. Ezekből, az Ecce Homón kívül egy Lucretia (ltsz.498), egy Keresztrefeszített Krisztus (ltsz. 496) és egy Pásztorok imádása (ltsz.505) került az Esterházy gyűjteménybe, majd onnan a Szépművészeti Múzeumba. A töviskoronás Krisztus biztosan sajátkezű példányát Reni rézre festette, és ma a drezdai Képtárban látható. Megformálására minden bizonnyal hatott egy velencei reneszánsz előkép, Tiziano Ecce Homója (ma a dublini képtárban). Drezdában van a félalakos Ecce Homónak egy másik változata is, amelyen Krisztus – mint Reni passio-ábrázolásain gyakran – az ég felé fordítja tekintetét. A budapesti példány a drezdai előképnek épp a lényegi tartalmát, szellemiségét képes híven újrateremteni, az ábrázolás szelíd pátoszát, a sorsát alázatosan vállaló Krisztus megindító magányát, szomorúságát. A további műhelyreplikák közül egyet a bécsi Kunsthistorisches Museum őriz.
Tátrai Vilmos©
Pigler, Andor, Katalog der Galerie Alter Meister, 1-2. Museum der Bildenden Künste, Szépművészeti Múzeum, Budapest. 2, Akadémiai Kiadó, Budapest, 1967, 575. o.
Szigethi, Ágnes – Nyerges, Éva – Ruzsa, György – Barkóczi, István – Tátrai, Vilmos, Tátrai, Vilmos (ed.), Old Masters’ Gallery; A Summary Catalogue of Italian, French, Spanish and Greek Paintings: Museum of Fine Arts Budapest 1, Budapest, 1991, 101-102. o.
A folyó kutatások miatt a műtárgyra vonatkozó információk változhatnak.