
Fiatal pár
Régi Képtár
Alkotó | |
---|---|
Kultúra | osztrák |
Készítés ideje | 1748 körül |
Tárgytípus | festmény |
Anyag, technika | olaj, vászon |
Méret | 35 x 59,5 cm |
Leltári szám | 71.24 |
Gyűjtemény | Régi Képtár |
Kiállítva | Szépművészeti Múzeum, Második emelet, Európai művészet 1700-1850, XXIX. terem |
A tiroli származású Paul Troger a Maulbertschet megelőző nemzedék legtehetségesebb, legeredetibb osztrák festőegyénisége. Itáliai tanulmányútja során, amely a gurki érsek támogatásának köszönhetően valósult meg, bizonyára nem csak késő-barokk kortársainak műveit tanulmányozta, hanem figyelme kiterjedt a velencei Cinquecento nagyjainak, elsősorban Tintoretto elementáris hatású alkotásainak befogadására is. Visszatérve hazájába sorra kapta a megrendeléseket nagyszabású feladatokra ausztriai, morva és magyar főpapoktól. 1748-49-ben Raimen I. Kollmann apát megbízásából öt nagy méretű, félköríves záródású képet festett a zwettli ciszterci kolostor ebédlőtermének díszítésére. E lunetták egyikének előkészítő olajvázlata a Régi Képtár festménye. A Lábmosás újtestamentumi történetéből Troger a legtöbb feszültséggel teli pillanatot választotta megörökítésre (János 13, 6-9): Krisztus, „Amikor Simon Péterhez ért, az tiltakozott: „Uram, te akarod megmosni az én lábamat?!” Jézus így válaszolt: „Most még nem érted, amit teszek, de később majd megérted.” Péter tovább tiltakozott: „Az én lábamat ugyan meg nem mosod soha!” „Ha nem moslak meg – felelte Jézus –nem lehetsz közösségben velem.” Troger tágasra szabta az asztalt magába foglaló színteret, hogy a Jézus és Péter közötti párbeszéd feszültségét heves gesztusokkal a lehető legmagasabb hőfokra izzítsa. Az izgalom átterjed a lábmosáshoz készülődő többi apostolra is, a kifejezőerőt a könnyed, gyors ecsetvonások és a parázsló színek is fokozzák.
© Tátrai Vilmos
Benkő, Éva – Garas, Klára – Urbach, Zsuzsa, Ember, Ildikó – Takács, Imre (eds.), Old Masters’ Gallery Summary Catalogue Vol. 3: German, Austrian, Bohemian and British Paintings 3, Budapest, 132. o.
A folyó kutatások miatt a műtárgyra vonatkozó információk változhatnak.