
Női képmás
Régi Képtár
Alkotó | |
---|---|
Kultúra | itáliai |
Készítés ideje | 18. század első fele |
Tárgytípus | festmény |
Anyag, technika | olaj, vászon |
Méret | 105 x 159 cm |
Leltári szám | 685 |
Gyűjtemény | Régi Képtár |
Kiállítva | Szépművészeti Múzeum, Második emelet, Európai művészet 1700-1850, XXX. terem |
A Friuli tartományból származó Nicola Grassi Krisztus ostorozásának jelenetét a velencei késő-barokk szellemében úgy komponálta meg, hogy néző és kép között aktív viszonyt alakítson ki. Az egészalakos helyett háromnegyed alakos kompozíció arra késztet bennünket, hogy képzeletünkben kiegészítsük a figurákat. A cselekmény szoros közelségünkben zajlik, a félig lemeztelenített hátát felénk mutató pribék a kép terét a miénktől elválasztó határt már át is töri. Grassi nagyszerűen adja vissza azt az amorf jelleget, amelyet egy váratlanul a látóterünkbe tolakodó emberalak ölt. Az enyhén alulnézeti ábrázolás újabb “izgalom”, kizökkenés a néző számára. Lendületes előadásmódjával a festő a képtérben felszabadítja a szenvedélyeket, amiből nem káosz, hanem a művész kedve szerint való rend születik. A díszletek adta támpontok nélkül egyedül a figurák tartják egymást kényes, lebegő egyensúlyban. A fény-árnyék ugyanúgy mozgásban van, mint az izmos testek, és a kettő összehangolása mesteri manipuláció eredménye. A kompozíció ritmusa, az extatikus mozdulatok összeláncolása a táncművészetet juttatja eszünkbe. A szereplők mozgatása olyan koreográfián alapul, amely sokkal kötöttebb, átgondoltabb, mint első látásra vélnénk. 1720 körül festett képén Nicola Grassi, ha egészen más művészi elveket követve is, legalább annyira a köznapiság fölé emeli a passió-jelenetet, mint évtizedekkel korábban a klasszicizáló barokk képviselőjeként ugyanebben a témában a maga harmónia eszményével Guercino tette (ltsz. 4225).
© Tátrai Vilmos
Pigler, Andor, Katalog der Galerie Alter Meister, 1-2. Museum der Bildenden Künste, Szépművészeti Múzeum, Budapest. 2, Akadémiai Kiadó, Budapest, 1967, 284. o.
Szigethi, Ágnes – Nyerges, Éva – Ruzsa, György – Barkóczi, István – Tátrai, Vilmos, Tátrai, Vilmos (ed.), Old Masters’ Gallery; A Summary Catalogue of Italian, French, Spanish and Greek Paintings: Museum of Fine Arts Budapest 1, Budapest, 1991, 51. o.
A folyó kutatások miatt a műtárgyra vonatkozó információk változhatnak.