
Krisztus a kereszten
Régi Képtár
Alkotó | |
---|---|
Kultúra | német |
Készítés ideje | 15. század első negyede |
Tárgytípus | festmény |
Anyag, technika | olaj, arany, diófa |
Méret | 68,2 × 59 cm |
Leltári szám | 123 |
Gyűjtemény | Régi Képtár |
Kiállítva | Szépművészeti Múzeum, Első emelet, Európai művészet 1250-1600, XIV. terem |
Francia és flamand hatások ötvöződnek a Madonna a tintatartóval vagy az Író Madonna címen is ismert táblaképen. A kompozíciós típus a burgundi művészetben alakulhatott ki, André Beauneveu tevékenysége nyomán. Ennek a változatnak és egy Berlinben lévő, angyalok nélküli példánynak a közvetlen előzménye azonban feltehetőleg Conrad von Soest (működött Dortmundban, 1394–1420 között) egy elveszett műve volt. Ikonográfiailag összefügg az író Jézus-gyermek ábrázolásával, mely egyrészt a tanító Krisztus jelképe, másrészt Máriának az írástudókat és költőket védelmező szerepére emlékeztet. A bájos zenélő angyalok Máriának, mint az ég királynőjének a kísérői, de az intim hangulatú Szűzanya és a gyermek kompozícióknak is gyakori szereplői.
Benkő, Éva – Garas, Klára – Urbach, Zsuzsa, Ember, Ildikó – Takács, Imre (eds.), Old Masters’ Gallery Summary Catalogue Vol. 3: German, Austrian, Bohemian and British Paintings 3, Budapest, 137. o.
Pigler, Andor, Katalog der Galerie Alter Meister, 1-2. Museum der Bildenden Künste, Szépművészeti Múzeum, Budapest. 2, Akadémiai Kiadó, Budapest, 1967, 770-771. o., 330.
Végh, János, Fifteenth Century German and Bohemian Panel Paintings in Hungarian Museums, Corvina, Szépművészeti Múzeum, Budapest – Keresztény Múzeum, Esztergom, 1967, plates 5-6. j.
Sallay, Dóra, Corpus of Sienese Paintings in Hungary, 1420-1510, Centro Di, Florence, 2015, 58-59. o.
A folyó kutatások miatt a műtárgyra vonatkozó információk változhatnak.