![](https://www.szepmuveszeti.hu/app/uploads/2023/09/353058.jpg)
Női képmás
Régi Képtár
Alkotó | |
---|---|
Kultúra | itáliai |
Készítés ideje | 1489. december 3. után |
Tárgytípus | festmény |
Anyag, technika | freskó, vászonra áttéve |
Méret | 77,1 × 126,8 × 3,1 cm |
Leltári szám | 51.2972 |
Gyűjtemény | Régi Képtár |
Kiállítva | Szépművészeti Múzeum, Földszint, Reneszánsz Csarnok |
Ez a freskó egy monumentális Keresztrefeszítés-jelenet része, amelynek jelentős további töredékei ma is eredeti helyükön láthatók a padovai Santa Giustina bencés kolostor ebédlőtermének hátsó falán. A képen Jézus gyászoló rokonait és követőit látjuk: jobbról Szent János Evangélista, balról Mária Magdolna és két szent nő veszi közre és támogatja a fájdalmában elalélt, sápadt Máriát. Fölöttük távolba nyúló sziklás táj és reneszánsz városkép előtt jelent meg egykor a megfeszített Megváltó a két lator között. A budapesti töredék hátterében bal oldalt még felfedezhetjük a jó lator keresztjének szárát a lábait rögzítő kötél részletével, jobbra a kivégzés helyszínéről a városba visszatérő római katonákat látjuk.
„Angelo mester” – aki a „sánta” (olaszul zoppo) ragadványnévvel illetett Angelo Zoppóval azonosítható – 1489. december 3-án kapott megbízást ennek a freskónak az elkészítésére. Zoppo az észak-itáliai reneszánsz úttörő egyéniségének, Andrea Mantegnának a követői közé tartozott. Külsőségeiben utánozza Mantegna precízen kivitelezett, kemény és szobrászias formáit, a különös alakú, ferde sziklákat, a laza textúrájú lombokat és a fájdalomtól megtört, eltorzult arcú siratók alakjait. Festői eszközei azonban szegényesebbek, így figurái kissé ormótlannak hatnak, és a merev, maszkszerű arcokon bőven patakzó könnyek sem pótolják az érzelmek arckifejezéssel történő, hiteles érzékeltetését.
©Sallay Dóra, 2020
Pigler, Andor, Katalog der Galerie Alter Meister, 1-2. Museum der Bildenden Künste, Szépművészeti Múzeum, Budapest. 2, Akadémiai Kiadó, Budapest, 1967, 412. o.
De Marchi, Andrea, “Un punto fermo per Angelo Zoppo padovano “ignobile pittore””, Bulletin du Musée national hongrois des beaux-arts 82 (1995), 69-91, 151-162 o.
A folyó kutatások miatt a műtárgyra vonatkozó információk változhatnak.