
Vörösszakállas férfi képmása
Régi Képtár
Alkotó | |
---|---|
Kultúra | itáliai |
Készítés ideje | 1508 körül |
Tárgytípus | festmény |
Anyag, technika | olaj, fa |
Méret | 34 × 26,2 cm |
Leltári szám | 1084 |
Gyűjtemény | Régi Képtár |
Kiállítva | A műtárgy megtekinthető az állandó kiállításban |
Nagy Szent Jakab sírja a spanyolországi Santiago de Compostelában a nyugati kereszténység kiemelt zarándokhelye. Az apostol ennek köszönhetően vált a zarándokok védőszentjévé, és a sírjához igyekvő hívekkel számos csodát is tett. Egy alkalommal lovas képében jelent meg egy Santiagóba tartó zarándoknak, akinek társa az úton meghalt. Szent Jakab felvette lovára az élő és a holt zarándokot, majd egyetlen éjszaka alatt a tizenöt napi járóföldre fekvő Santiago közelébe vágtatott, ahol az élő eltemette a holtat. A kicsiny tábla egy reneszánsz oltárkép predellájának bal szélén helyezkedett el a pilaszter alatt, síkból előreugró elemként. Az oltárkép középtáblája ma a milánói Pinacoteca di Brerában van: a rajta olvasható feliratokból tudjuk, hogy az egyik legnagyobb reneszánsz mester, Luca Signorelli festette egy Rocca Contrada nevű kisváros (ma Arcevia, Marche) Szent Ferenc-templomának egyik oltárára 1508-ban. Szent Jakab az oltárkép megrendelőjének, Giacomo di Simone Filippininek személyes védőszentje volt. A ritka téma ábrázolásán a festő az apostol és az élő zarándok közötti bensőséges, meghitt viszonyt hangsúlyozta.
Pigler, Andor, Katalog der Galerie Alter Meister, 1-2. Museum der Bildenden Künste, Szépművészeti Múzeum, Budapest. 2, Akadémiai Kiadó, Budapest, 1967, 721. o.
Szigethi, Ágnes – Nyerges, Éva – Ruzsa, György – Barkóczi, István – Tátrai, Vilmos, Tátrai, Vilmos (ed.), Old Masters’ Gallery; A Summary Catalogue of Italian, French, Spanish and Greek Paintings: Museum of Fine Arts Budapest 1, Budapest, 1991, 124. o.
A folyó kutatások miatt a műtárgyra vonatkozó információk változhatnak.