
Ceán Bermúdez feleségének képmása
Régi Képtár
Alkotó | |
---|---|
Kultúra | német |
Készítés ideje | 15. század utolsó harmada |
Tárgytípus | festmény |
Anyag, technika | olaj, arany, lucfenyő |
Méret | 91 × 44,5 cm |
Leltári szám | 178 |
Gyűjtemény | Régi Képtár |
Kiállítva | Szépművészeti Múzeum, Első emelet, Európai művészet 1250-1600, XV. terem |
A források tanúsága szerint Ulrich Mair előbb a délnyugat-bajorországi Kempten városában, majd a felső svábországi Ravensburgban élt és dolgozott a 15. század utolsó harmadában, tehát a Dürert megelőző festő-nemzedéknek volt képviselője. Nagyon kevés műve maradt fenn, közülük az egyik ez a keresztényüldözőből a krisztusi tanítás hirdetőjévé lett „tizenharmadik apostolt”, számos, az evangéliumban szereplő levél szerzőjeként is ismert Szent Pált ábrázoló festmény. A kép eredetileg egészen bizonyosan egy többrészes oltárkép egyik táblája volt. A művész az elzász-lotaringiai Martin Schongauer azonos tárgyú metszetét használta előképként. A metszethez képest nem csak a színek használata jelent eltérést, hanem a drapéria kezelésében, a kard méretében és az arctípusban is különbséget figyelhetünk meg. Schongauernél a kard nagyobb méretű, hangsúlyosabb motívum, az arcvonások robusztusabb személyiséggel szembesítik a nézőt, és nyugtalanabb a redővetés. Mairnál a fehérbéléses zöld köpeny jobboldalt dekoratív hatással ível, a lekicsinyített kard megszűnik fenyegető karakterrel bírni, és a keskeny arc egyetlen sugallata a csendes áhítat. A szent Schongauernél füves halmon áll, Mairnál épületbelsőt jelző kockás kőpadlón. A festmény hatásos díszítő motívumai még a vörös kárpit elé helyezett dicsfény és az aranyalap pompás mustrái. A leglényegesebb különbség abból adódik, hogy Schongauer zsenialitásával, műveinek intenzív szellemi kisugárzásával a mégoly kiváló Mair nem vehette fel a versenyt.
©Tátrai Vilmos
Benkő, Éva – Garas, Klára – Urbach, Zsuzsa, Ember, Ildikó – Takács, Imre (eds.), Old Masters’ Gallery Summary Catalogue Vol. 3: German, Austrian, Bohemian and British Paintings 3, Budapest, 81. o.
Pigler, Andor, Katalog der Galerie Alter Meister, 1-2. Museum der Bildenden Künste, Szépművészeti Múzeum, Budapest. 2, Akadémiai Kiadó, Budapest, 1967, 410. o.
Végh, János, Fifteenth Century German and Bohemian Panel Paintings in Hungarian Museums, Corvina, Szépművészeti Múzeum, Budapest – Keresztény Múzeum, Esztergom, 1967, plate 30. j.
A folyó kutatások miatt a műtárgyra vonatkozó információk változhatnak.