
Csendélet gyümölcsökkel, homárral és rózsákkal
Régi Képtár
Alkotó | |
---|---|
Kultúra | itáliai |
Készítés ideje | 1700 körül |
Tárgytípus | festmény |
Anyag, technika | olaj, vászon |
Méret | 55 x 44 cm |
Leltári szám | 53.432 |
Gyűjtemény | Régi Képtár |
Kiállítva | Ez a műtárgy nincs kiállítva |
A görög és a római mitológia szibillái a középkorban az ótestamentumi próféták társaivá váltak, miután néhány jóslatukat a Messiás eljövetelére vonatkoztatták. A próféták és szibillák együttes ábrázolására Michelangelo Sixtus-kápolnabeli freskói szolgáltatják a legnevezetesebb példát. Felirat, vagy egyértelmű attribútum híján nem tudjuk, hogy jelen festményen melyik szibillát látjuk. A fiatal nő baljával a pergament rögzítő fatáblát, jobbjával a lúdtollat tartja. Az írást éppen megszakítja, égre emelt tekintete jelzi, hogy sugallatra vár, és majd azt fogja az alul felkunkorodó pergamenen rögzíteni. A prófétanő balról jobbra kivilágosodó zöldes-szürke háttér előtt jelenik meg. Arcának kifejezése enyhén szentimentális, tollat tartó kezének mozdulata az eltartott kisujjal finomkodóan elegáns. A testformák porcelános simaságával összhangban a fehér ing, a világos zöld tunika és a kék lepel redőzése csak rendkívül mértéktartóan mozgalmas. Az összhatást az a klasszicizáló eszmény uralja, amely Annibale Carraccitól és Guido Renitől kezdve a bolognai 17 -18. századi festészet nagy részét jellemzi. Franceschini egész pályája ennek az ideálnak a jegyében telt, de Bologna határain messze túlterjedő sikerében az is szerepet játszott, hogy a fennkölt klasszicizálást gyakran rokokó könnyedséggel ékesítette.
A Zichy gyűjteményben a szibilla mellképe annak ellenére szerepelt Elisabetta Sirani neve alatt, hogy a 19. század második felében már biztosan olvasható volt a vakkereten Franceschini neve.
©Tátrai Vilmos
Pigler, Andor, Katalog der Galerie Alter Meister, 1-2. Museum der Bildenden Künste, Szépművészeti Múzeum, Budapest. 2, Akadémiai Kiadó, Budapest, 1967, 76. o.
Szigethi, Ágnes – Nyerges, Éva – Ruzsa, György – Barkóczi, István – Tátrai, Vilmos, Tátrai, Vilmos (ed.), Old Masters’ Gallery; A Summary Catalogue of Italian, French, Spanish and Greek Paintings: Museum of Fine Arts Budapest 1, Budapest, 1991, 13. o.
A folyó kutatások miatt a műtárgyra vonatkozó információk változhatnak.