En
Vissza a találatokhoz

Táj folyóval Jacob Philipp Hackert

Alkotó

Jacob Philipp Hackert Prenzlau, 1737 – San Pietro di Careggi, 1807

Kultúra német
Készítés ideje 1778
Tárgytípus festmény
Anyag, technika olaj, vászon
Méret

64,5 × 88,5 cm
kerettel: 135 x 114,5 x 10,5 cm

Leltári szám 1397
Gyűjtemény Régi Képtár
Kiállítva Szépművészeti Múzeum, Második emelet, Európai művészet 1700-1850, XXX. terem

A porosz klasszicista tájképfestő 1776-ban Rómában szignált képét tanulságos úgy néznünk, hogy melléje képzeljük Claude Lorrain több mint egy évszázaddal korábban festett, szintén a Régi Képtárban őrzött (ltsz. 708) festményét. Annál is inkább, mivel Hackert az ideális táj hagyományának folytatójaként a lotaringiai festőben követésre leginkább érdemes elődjét tisztelte. Festménye itáliai élmények alapján megkomponált képzeletbeli táj, amelyben a kerek templom a klasszikus ókor előtti hódolat, a kecskenyáj a fa alatt pihenő pásztorokkal a bukolikus eszmény megjelenítője. Az előtér magaslata, a középtér templommal koronázott meredek partszakasza és a széles folyó a híddal hármas tagolású szerkezetet alkot. A részletek aprólékos kidolgozottsága a festménynek hímzésre emlékeztető jelleget kölcsönöz. Ha a két képből kinagyítunk egy-egy előtérbeli részletet, megfigyelhetjük Claude Lorrain-nek a barbizoni festőkig előremutató modernségét, a színek fényértéke iránti érzékenységét, ahogy azt is, hogy a filiszteri szemléletű német mester munkájából épp a fény és a légkör érzékeltetésének képessége, az egységben látásnak és láttatásnak csakis a legnagyobbakra jellemző adománya hiányzik. A staffázsnak, vagyis a figurális résznek is eltérő a jelentése a két művön. A 17. század közepe táján festett képen a pásztor-motívumban ember és természet elemi együvé tartozása fejeződik ki, míg Hackert szerelmespárja és zenélői „a nép egyszerű gyermekei”, akikre a festő vállveregető elérzékenyüléssel tekint.
©Tátrai Vilmos

Bibliográfia

Benkő, Éva – Garas, Klára – Urbach, Zsuzsa, Ember, Ildikó – Takács, Imre (eds.), Old Masters’ Gallery Summary Catalogue Vol. 3: German, Austrian, Bohemian and British Paintings 3, Budapest, 60. o.

Pigler, Andor, Katalog der Galerie Alter Meister, 1-2. Museum der Bildenden Künste, Szépművészeti Múzeum, Budapest. 2, Akadémiai Kiadó, Budapest, 1967, 298-299. o., 372.

A folyó kutatások miatt a műtárgyra vonatkozó információk változhatnak.

Kiállításaink közül ajánljuk