
Tájkép
1800 utáni Gyűjtemény
Alkotó | |
---|---|
Kultúra | francia |
Készítés ideje | 1826–1827 |
Tárgytípus | festmény |
Anyag, technika | olaj, vászon |
Méret | 36,3 x 28,3 cm |
Szignó | lent, balra: COROT 1826–7 |
Leltári szám | 364.B |
Gyűjtemény | 1800 utáni Gyűjtemény |
Kiállítva | Ez a műtárgy nincs kiállítva |
Camille Corot a francia tájképfestészet egyik legfőbb megújítója volt. Művészetében klasszicista elődeinek, Pierre-Henri de Valenciennes-nek és Achille-Etna Michallonnak szabadban készített, vázlatokra építő akadémiai módszerét vitte tovább; természetfelfogása, világos palettája megalapozta a barbizoni iskola, majd az impresszionisták plein air festészetét.
Kis méretű, Fészeklesők címen is ismert képe első, 1825–1828 közötti itáliai útjához kötődik, talán Castel Gandolfo környékét ábrázolja. Noha a festmény Corot fiatalkori alkotásainak frissességét, spontaneitását mutatja, és azt a benyomást kelti, hogy közvetlenül a helyszínen készült, valószínűleg később, a római Campagna emlékét őrző vázlatai nyomán keletkezett. A kép egészén a zöldek, okkerek, barnák harmóniája érvényesül, a messziségben a napsütötte táj aranyló fényben úszik. A víz fölé hajló alak sapkájának élénk piros színfoltja Corot festményeinek visszatérő ellenpontja, mely kontrasztjával valósággal életre kelti a jelenetet. A festő élete végén újból feldolgozta a kompozíciót és a háttérben tevékenykedő fészeklesők motívumát, de ekkor már kései stílusának ezüstös színeiben jelenítette meg az itáliai élmények távoli emlékét.
Kovács Anna Zsófia
Kovács, Éva, “Les tableaux de Corot en Hongrie/Corot képei Magyarországon”, Bulletin du Musée Hongrois des Beaux-Arts/Szépművészeti Múzeum Közleményei 11 (1957), 85-91, 136-138 o.
Genthon, István, Modern francia festmények: Szépművészeti Múzeum Budapest, Remekművek magyarországi gyűjteményekből/Meisterwerke aus ungarischen Sammlungen/Art treasures in Hungarian collections/Chefs d’oeuvre dans les collections hongroises, Corvina, Budapest, 1972, 7. o.
Illyés, Mária, Verő, Mária (ed.), XIX. századi francia művek, A Szépművészeti Múzeum gyűjteményei/The Collections of the Museum of Fine Arts, Budapest 4, Szépművészeti Múzeum, Budapest, 2001, 11-13. o.
A folyó kutatások miatt a műtárgyra vonatkozó információk változhatnak.