
Férfiképmás
Régi Képtár
Alkotó | |
---|---|
Kultúra | itáliai |
Készítés ideje | 1340–1342 körül |
Tárgytípus | festmény |
Anyag, technika | tempera, arany, nyárfa |
Méret | 85 × 58 cm |
Leltári szám | 22 |
Gyűjtemény | Régi Képtár |
Kiállítva | A műtárgy megtekinthető az állandó kiállításban |
A sienai festészet a 14. század első felében élte fénykorát. A korszak kiemelkedő mesterei, Duccio di Buoninsegna, Simone Martini, Pietro és Ambrogio Lorenzetti, forradalmian újszerű kompozíciókkal, lenyűgöző természeti megfigyelésekkel és mélyreható emberábrázolással vívták ki vezető szerepüket az európai festészetben. A kompozícióin fáradhatatlanul kísérletező Ambrogio – Pietro öccse – ezen a művén szemből ábrázolta és a kép függőleges tengelyébe helyezte a két alakot. A térábrázolás iránti intenzív érdeklődéséről Mária jobb kezének és a kisded bal lábfejének bravúrosan megfestett rövidülése tanúskodik. A kép egy nagyobb kompozíció középső töredéke. A trónt eredetileg hatszárnyú szeráfok, az Úr trónusának őrzői vették körül, egyikük szárnyának töredékei még láthatók jobbra lent. A kétoldalt álló, mára elveszett szentek közül csak Szent János evangélista személyére tudunk következtetni: neki nyújtotta át a gyermek Jézus a latin nyelvű feliratot, amelyben a keresztény hit egyik legfontosabb parancsának lejegyzésére szólítja fel: „Írd: Új parancsolatot adok néktek, hogy egymást szeressétek.”
Pigler, Andor, Katalog der Galerie Alter Meister, 1-2. Museum der Bildenden Künste, Szépművészeti Múzeum, Budapest. 2, Akadémiai Kiadó, Budapest, 1967, 392. o., 9.
Szigethi, Ágnes – Nyerges, Éva – Ruzsa, György – Barkóczi, István – Tátrai, Vilmos, Tátrai, Vilmos (ed.), Old Masters’ Gallery; A Summary Catalogue of Italian, French, Spanish and Greek Paintings: Museum of Fine Arts Budapest 1, Budapest, 1991, 68. o.
A folyó kutatások miatt a műtárgyra vonatkozó információk változhatnak.