
Magdolna megmossa Krisztus lábát
Régi Képtár
Alkotó | |
---|---|
Kultúra | francia |
Készítés ideje | 1677 |
Tárgytípus | festmény |
Anyag, technika | olaj, vászon |
Méret | 109,5 × 78,5 cm |
Leltári szám | 692 |
Gyűjtemény | Régi Képtár |
Kiállítva | Szépművészeti Múzeum, Első emelet, Európai művészet 1600–1700 és Brit festészet 1600–1800, 1. kabinet |
XIV. Lajos udvari festője számos művén dicsőíti az abszolutizmust megtestesítő francia uralkodót. Lebrun-nek ez az apoteózis-ábrázolása ahhoz a rézmetszethez készült előképül, amely Gérard Edelinc kivitelezésében Jacques Nicolas Colbert 1677-ben megjelent, háborúról szóló értekezésének lett a címlapja. Az ágaskodó lovat római jelmezben megülő Napkirály feje fölé az Isteni Előrelátás tartja a koronát. Bő köpenye alól egy-egy angyal bújik elő, hogy liliomos zászlóval, pajzzsal és lángpallossal Mihály arkangyal francia helytartóiként mérjenek csapást a monarchia ellenségeire, a Habsburg sasra és a holland oroszlánra. Ekkora mennyei segédlet mellett a királynak pillantására sem kell méltatnia ellenségeinek földön heverő, mélybe hulló, vagy reménytelenül fölkapaszkodni törekvő megszemélyesítőit: macskával a sisakján a Lázadást, a kígyó- és farkastestű, álarcot tartó Hazugságot, a tőrt és fáklyát markoló, bekötött szemű Haragot, a pávatollas diadémot viselő Gőgöt, a kígyóhajú Viszályt, vagy a sátáni erőket mindenestül megszemélyesítő hétfejű sárkányt. Egy ilyenfajta allegorizálva magasztaló mű, tele a kultikus hízelgés szolgálatába állított festői retorika válogatott fordulataival meglehetősen idegen a mai nézőtől. Ez azonban nem gátolhat bennünket abban, hogy megcsodáljuk minden figura, minden póz és mozdulat hibátlan, érzékletes bemutatását, a fények és árnyak következetes, virtuóz kezelését, a heterogén motívumok biztos kezű összerendezését, a kompozíció egészének sodró dinamikáját.
© Tátrai Vilmos
Pigler, Andor, Katalog der Galerie Alter Meister, 1-2. Museum der Bildenden Künste, Szépművészeti Múzeum, Budapest. 2, Akadémiai Kiadó, Budapest, 1967, 373. o., 383.
Szigethi, Ágnes – Nyerges, Éva – Ruzsa, György – Barkóczi, István – Tátrai, Vilmos, Tátrai, Vilmos (ed.), Old Masters’ Gallery; A Summary Catalogue of Italian, French, Spanish and Greek Paintings: Museum of Fine Arts Budapest 1, Budapest, 1991, 141. o.
A folyó kutatások miatt a műtárgyra vonatkozó információk változhatnak.