
Joachim és Anna találkozása a jeruzsálemi Aranykapunál
Régi Képtár
Alkotó | |
---|---|
Kultúra | itáliai |
Készítés ideje | 1380-as évek közepe |
Tárgytípus | festmény |
Anyag, technika | tempera és arany, fa |
Méret | 35,2 × 50,47 cm |
Leltári szám | 58.1 |
Gyűjtemény | Régi Képtár |
Kiállítva | Ez a műtárgy nincs kiállítva |
A Fájdalmas Krisztus kultuszképe a 12. századi bizánci művészetben alakult ki, és onnan került át Nyugat-Európába. A kőkoporsóban álló Megváltó egyszerre halott és élő, a Keresztrefeszítés sebei a Passió átélésére buzdítják a hívőt. Az ábrázolásokon, a fájdalom és a gyengédség kifejezésének szándékával, idővel mind gyakrabban jelenik meg a Krisztust támogató Mária és János evangélista. Ezen az késő-trecento képen a szarkofág széltől szélig kitölti a képfelület alsó negyedét, és rajta latin nyelvű búcsúszöveg olvasható. A szöveg, pápai rendeletekre hivatkozva pontosan meghatározza, hogy a kultuszkép szemlélése hány nappal csökkenti a tisztítótűz általi bűnhődés időtartamát, és a szülő anyáknak is oltalmat ígér. A festmény ikonográfiáját tovább gazdagítja, hogy az aranyháttéren, az Angyali üdvözlet két szereplőjén kívül a Passió eseményeire emlékeztető motívumok (Arma Christi) jelennek meg: az Olajfák hegyének keserű kelyhe, a három Mária kenőcsös edényei, a Péter tagadásakor megszólaló kakas, a Jézust gúnyoló kezek, Júdás csókja, a keresztről való levételnél használt harapófogó, kalapács és létra. A név szerint nem ismert Torre di Palme-i polyptichon mesterének munkásságát csak az 1980-as években kezdte el rekonstruálni a kutatás. Az eddig csoportosított műveiből következtethetően az Adriai tenger partján fekvő városokban tevékenykedett. Iskolázottsága velencei, de alakjai fiziognómiai jellegzetességeiben kortárs bolognai festők, főleg Vitale da Bologna hatása is kimutatható.
© Tátrai Vilmos
Pigler, Andor, Katalog der Galerie Alter Meister, 1-2. Museum der Bildenden Künste, Szépművészeti Múzeum, Budapest. 2, Akadémiai Kiadó, Budapest, 1967, 74. o.
Szigethi, Ágnes – Nyerges, Éva – Ruzsa, György – Barkóczi, István – Tátrai, Vilmos, Tátrai, Vilmos (ed.), Old Masters’ Gallery; A Summary Catalogue of Italian, French, Spanish and Greek Paintings: Museum of Fine Arts Budapest 1, Budapest, 1991, 131. o.
Jékely, Zsombor (ed.), Verrocchio Krisztusa/Verrocchio’s Christ, Szépművészeti Múzeum, Budapest, 2003, 66-67, 117-118. o., 9. sz. (Tátrai, Vilmos).
Bokody, Péter (ed.), Kép és kereszténység: vizuális médiumok a középkorban: Image and christianity : visual media in the Middle Ages, Pannonhalmi Főapátság, Pannonhalma, 2014, 256-257. o., 28. sz.
A folyó kutatások miatt a műtárgyra vonatkozó információk változhatnak.