
Ismeretlen férfi kutyával
Régi Képtár
Alkotó | |
---|---|
Kultúra | itáliai |
Készítés ideje | 1624–1625 körül |
Tárgytípus | festmény |
Anyag, technika | olaj, vászon |
Méret | 218 × 156 cm |
Leltári szám | 83.1 |
Gyűjtemény | Régi Képtár |
Kiállítva | Szépművészeti Múzeum, Első emelet, Európai művészet 1600–1700 és Brit festészet 1600–1800, II. terem |
Könnyen hihetnénk, Juditot látjuk a nagyméretű festményen, amint az éjszaka leple alatt, Holofernész fejével elhagyja az asszír tábort, és szolgálója kíséretében Betuliába igyekszik. Vélekedésünket még az sem ingatná meg, hogy a kendővel fedett fej tálon nyugszik, hisz vannak rá példák, hogy a levágott fejet tartó tál Salome ikonográfiájából átkerül Judit ábrázolására. Biztossá csak akkor válik számunkra, hogy a tényleges főszereplő itt Salome, amikor baloldalt egy kövön megpillantjuk Szent János keresztjét, valamint a fogságára és kivégzésére emlékeztető láncot. Ha így van, akkor a fáklyát tartó asszonyt talán a bűntett kitervelőjével, Heródiással azonosíthatjuk. Rustici kompozíciója tehát igencsak látványos példa két olyan ószövetségi, illetve újtestamentumi cselekmény formai közelítésére, amelyek tartalmukban teljesen eltérőek egymástól.
Az alakok életnagyságúak, ami segít szorossá tenni a kép és a néző közötti kapcsolatot. A fáklya fénye az éjszaka sötétjében nem kevésbé fontos hatáselem. A Caravaggio-követők egy csoportja a fényforrást is feltüntető mesterséges világítást műveik dramaturgiájának központi eszközévé avatta. Közéjük tartozott Gerrit van Honthorst holland festő is, aki közel egy évtizedes itáliai tartózkodása idején készült gyertya- és fáklyafényes éjszakai jeleneteiről a Gherardo delle Notti becenevet kapta. A sienai Rustici művészetére, bizonyság rá épp ez a mű is, Honthorstnak ezek a képei nagyobb hatást gyakoroltak, mint magának Caravaggiónak az alkotásai.
©Tátrai Vilmos
Szigethi, Ágnes – Nyerges, Éva – Ruzsa, György – Barkóczi, István – Tátrai, Vilmos, Tátrai, Vilmos (ed.), Old Masters’ Gallery; A Summary Catalogue of Italian, French, Spanish and Greek Paintings: Museum of Fine Arts Budapest 1, Budapest, 1991, 105. o.
A folyó kutatások miatt a műtárgyra vonatkozó információk változhatnak.