
A gázló
Régi Képtár
Alkotó | |
---|---|
Kultúra | itáliai |
Készítés ideje | 1760-as évek |
Tárgytípus | festmény |
Anyag, technika | olaj, vászon |
Méret | 80 × 64 cm |
Leltári szám | 96.1 |
Gyűjtemény | Régi Képtár |
Kiállítva | Ez a műtárgy nincs kiállítva |
Szent József kultusza a karmelita rend két tagja és reformátora, Ávilai Szent Teréz és Keresztes Szent János írásainak köszönhetően lendült fel. A kultusz propagálói Spanyolországban és a 16. században éltek, de a József téma a következő két évszázadban jutott igazán jelentős szerephez a képzőművészetben, és terjedt el többek közt Itáliában is. József halálának ábrázolásában, annyi sok mártírhalál után, az életből való békés távozás motívuma kerül középpontba, a feltámadásban, üdvözülésben hívő ember szenvedéstől mentes megválása a földi léttől. A velencei Giuseppe Angeli, Giovanni Battista Piazzetta tanítványainak és műhelytársainak egyike úgy ábrázolja a jelenetet, hogy lemond a környezet bemutatásáról, kizárólag a történet lényegére összpontosítva fest magánájtatossági képet. A barna háttér megvilágítási fokozatai a három szereplőre eső fénnyel alkotnak összhangot. Ezüstösen fehér, misztikus tartalmat sugalló ez a fény. A piros ruhás Krisztust, aki áldásra emeli jobbját, profilból látjuk, noha az áldó Krisztus legtöbbször és több évszázados tradíció szerint szembenézetben jelenik meg a képeken. A vöröshöz Mária köpenye a kéket társítja. Szűz Mária nem csak szelíd arckifejezésével, de párnát tartó kezével is a szerető gondoskodás megszemélyesítője. József elszürkült arcán nyoma nincs földi kínnak, a fehér lepedő immár a halotti leple is. A puritán, félalakos ábrázolás és a szűk képkivágat bensőségessé teszi a szelíden érzelmes, a hívő együttérzését kiváltó jelenetet.
© Tátrai Vilmos
A folyó kutatások miatt a műtárgyra vonatkozó információk változhatnak.