Breakdance with Spray (5)
Grafikai Gyűjtemény
Alkotó | |
---|---|
Készítés ideje | 1905 |
Tárgytípus | rajz |
Anyag, technika | recto: akvarell, papír; verso: toll, tinta, papír |
Méret | 353 x 253 mm |
Szignó | Lower left: Picasso |
Leltári szám | 1918-461 |
Gyűjtemény | Grafikai Gyűjtemény |
Kiállítva | Ez a műtárgy nincs kiállítva |
1906-ban zárult le Picasso első jellegzetes alkotói periódusa, mely domináns színhasználata és melankolikus hangulata miatt “kék korszak” néven ismert. Ekkor készült műveinek a kitaszítottak, szegények, koldusok, nyomorékok mellett visszatérő témája a cirkusz, melyért egy életen át rajongott. A rákövetkező “rózsaszín korszak” derűsebb alkotásain a hideg kékek és szürkék helyébe melegebb rózsaszínek, narancsok és halványvörösek léptek. Az emberi kapcsolatok korábbi, szikár megfogalmazását pedig a szereplők érzelmesebb jellemzése váltotta fel.
Az anyát gyermekével ábrázoló budapesti vízfestmény Picasso pályájának fordulópontját jelzi. Egy évvel azután készült, hogy a művész végleg Párizsban telepedett le. Itt egy szerény műteremlakásban dolgozott, költők és festők szomszédságában, ahol új barátságok és szerelmek szövődtek. Utóbbiak közé tartozott számos művének modellje, Fernande Olivier, akit a budapesti akvarell hátoldalán is megörökített. Az Anya gyermekével a rózsaszín korszak egyik legelső alkotása, amely még erősen kötődik a korábbi periódushoz. Alakjait a művész egy artistacsaládot ábrázoló – rézkarcon is elkészített – kompozícióból emelte ki. Anya és gyermeke zárt együttese szinte beleolvad a sötét háttérbe, ezáltal fokozva a magány és elcsigázottság képzetét. A komor színek mellett Picasso néhány vöröses folttal élénkítette a művet, melynek az anya érzékeny kontúrokkal megrajzolt arca és a gyengéd mozdulatok kölcsönöznek líraiságot.
Seres Eszter
Hoffmann, Helga, “Der Meister der Crispinuslegende ist der Monogrammist DH. Neue Erkenntnisse zur Wirksamkeit des Malers in Thüringen in der ersten Hälfte des 16. Jahrhunderts”, in Weiss, U. (ed.), Erfurt, Geschichte und Gegenwart, H. Böhlau, Weimar, 393-414 o.
A folyó kutatások miatt a műtárgyra vonatkozó információk változhatnak.