
Anya és fia. Arathea és Gabriel Booth napfényben, fa alatt, Norton, Ohio
1800 utáni Gyűjtemény
Alkotó | |
---|---|
Kultúra | francia |
Készítés ideje | 1853 |
Tárgytípus | festmény |
Anyag, technika | olaj, vászon |
Méret | 252 x 198 cm |
Szignó | lent, balra: G. Courbet, 1853. |
Leltári szám | 502.B |
Gyűjtemény | 1800 utáni Gyűjtemény |
Kiállítva | Magyar Nemzeti Galéria D épület, Első emelet, Courbet-tól Baselitzig. 1800 utáni Nemzetközi Gyűjtemény |
Gustave Courbet életének középpontjában a művészeti ideáljaiért és politikai nézeteiért folytatott küzdelem állt. A realista festészet nagy mestere ezt a harcot helyezte a Birkózók fókuszába is. A jelenet Párizsban játszódik, a Diadalív mögötti lóversenytéren. A kép előterében az atléták birkóznak, alakjaik azonban mégis a mozdulatlanság, a merevség érzetét keltik. Courbet a mozgás helyett az erős, ám meggyötört testek anatómiai részleteire helyezte a hangsúlyt, kiemelve a megfeszített izmokat, a duzzadt vénákat. A mögöttük levő tribünöket előkelő nézőközönség foglalja el – szembetűnő azonban, hogy a megmérettetés sokkal inkább a festmény nézőjének szól, mint az alig kivehető publikumnak. A 2009-es restaurálásnak köszönhetően Courbet élénk színei újból életre keltek, így még szemléletesebbé váltak az előtér és a háttér közötti, a paletta, az arányok és az ecsetkezelés terén egyaránt jelentkező különbségek. Az eltérések egyrészt Courbet munkamódszeréből erednek (a műhelyben kidolgozott alakokhoz a tájat rendszerint szabadabb modorban festette meg), másrészt szemléltetik azt is, hogy a festő a szórakozó párizsi polgárság helyett a szenvedő, küszködő népre kívánta felhívni a figyelmet. Ez a politikai felhang a korszak társadalmi nehézségeire, a III. Napóleon hatalomra jutását követő évek kiábrándultságára utal. Mégsem ez, hanem a vérbő realista felfogás okozta, hogy az 1853-as párizsi Szalonon bemutatott alkotást a kritika zömében elutasítóan fogadta.
Kovács Anna Zsófia
Genthon, István, Modern francia festmények: Szépművészeti Múzeum Budapest, Remekművek magyarországi gyűjteményekből/Meisterwerke aus ungarischen Sammlungen/Art treasures in Hungarian collections/Chefs d’oeuvre dans les collections hongroises, Corvina, Budapest, 1972, 12-14. o.
Illyés, Mária, Verő, Mária (ed.), XIX. századi francia művek, A Szépművészeti Múzeum gyűjteményei/The Collections of the Museum of Fine Arts, Budapest 4, Szépművészeti Múzeum, Budapest, 2001, 27-29. o.
A folyó kutatások miatt a műtárgyra vonatkozó információk változhatnak.