
Automobil
1800 utáni Gyűjtemény
Alkotó | |
---|---|
Kultúra | brit |
Készítés ideje | 1844 |
Tárgytípus | festmény |
Anyag, technika | olaj, vászon |
Méret | 76 × 61 cm |
Szignó | lent, jobbra: JNP jun 1844 |
Leltári szám | 2003.2.B |
Gyűjtemény | 1800 utáni Gyűjtemény |
Kiállítva | Ez a műtárgy nincs kiállítva |
Sir Joseph Noel Paton édesapja és édesanyja is damaszttervezőként és szövőmesterként dolgozott Dunfermline-ben. A skót festőművész, illusztrátor, műgyűjtő, szobrász és költő szülővárosában folytatott tanulmányait követően, 1843-ban rövid ideig a londoni Királyi Akadémián tanult, ahol George Jones volt a mestere. Londoni tanulmányai során ismerkedett meg John Everett Millaisszel, aki felkérte, hogy csatlakozzon a Preraffaelita Testvériséghez. Paton nem szerette Londont, és elutasította a meghívást, de nem szakított a festőcsoporttal. John Ruskin művészeti író, a Preraffaelita Testvériség teoretikusa egyenesen „edinburghi géniusznak” nevezte. Viktória királynő számára több felkérést teljesített, szolgálataiért az uralkodó lovaggá ütötte.
Paton azon kevés skót festőművészek egyike, akit kortársai „tündérfestő”-nek is neveztek, mert járatos volt a skót folklórban, a kelta legendák és tündérmesék világában. Bibliai jeleneteket és vallási témákat is előszeretettel festett, mintaként a firenzei reneszánsz, Raffaello és Leonardo Madonnái szolgáltak. A budapesti képen a táji elemek és a háttérben álló, részletező valósághűséggel megfestett fa különös, romantikus hangulatot kölcsönöz a klasszikus kompozíciónak.
Lovass Dóra
Cifka, Brigitta, “Sir Joseph Noel Paton’s Madonna with the sleeping Christ and the infant Saint John the Baptist/Sir Joseph Noel Paton: Mária az alvó gyermek Jézussal és Keresztelő Szent Jánossal”, Bulletin du Musée Hongrois des Beaux-Arts/Szépművészeti Múzeum Közleményei 99 (2004), 93-99, 186-189 o.
A folyó kutatások miatt a műtárgyra vonatkozó információk változhatnak.