
Néri Szent Fülöp
Régi Képtár
Alkotó | |
---|---|
Kultúra | itáliai |
Készítés ideje | 17. század közepe |
Tárgytípus | festmény |
Anyag, technika | olaj, vászon |
Méret | 193 x 116,5 cm |
Leltári szám | 1009 |
Gyűjtemény | Régi Képtár |
Kiállítva | Ez a műtárgy nincs kiállítva |
A fához kötözött Szent Sebestyén izmos alakját felmagasítja az enyhe alulnézet, a háttér nagy részét betöltő felhős ég és az alacsony horizont. Testét érzékenyen modellálják a tónusfokozatokkal lágyított fények és árnyak. Érzékletes és érzéki, vagyis jellegzetesen barokk a test megfestésének ez a módja. A szent vértanúságának ikonográfiája megkívánná, hogy a testbe nyílvesszők fúródjanak, de a velencei mester számára fontosabb volt a férfiakt sebezhetetlen szépségének megmutatása. A testtartás annak a Tizianónak néhány Sebestyén-ábrázolását idézi, akinek művészetét Pietro della Vecchia a nagy elődnek kijáró hódolattal tanulmányozta. A budapesti festmény előzménye a művész életművében a vicenzai képtár Szent Sebestyéne. Azon egy nyílvessző sebzi a mártírt, és az ifjú meztelenségéből többet takar az ágyékkendő. A Szépművészeti Múzeumban őrzött későbbi változaton robusztusabb a figura és kevésbé eszményített a fej: különösen a széles orr kölcsönöz némi vulgaritást az arcnak. Annyi biztos, hogy a klasszicizáló stíluskomponens mindkét változat készülési idejét jóval korábbra teszi, mint a Zsuzsanna és a vének témájú kompozícióét ( ltsz. 82.3), ahol a festő szatirikus, karikírozó hajlama és törekvése a dinamikus kontrasztokra immár teljes egyértelműséggel kerekedik felül.
Pietro della Vecchia gyakran szerepel úgy az egykorú forrásokban, mint Giorgione-képek hamisítója. Sokoldalú tehetség volt: művész-akadémiát irányított, valamint restaurátori és képszakértői feladatokat is ellátott.
© Tátrai Vilmos
Pigler, Andor, Katalog der Galerie Alter Meister, 1-2. Museum der Bildenden Künste, Szépművészeti Múzeum, Budapest. 2, Akadémiai Kiadó, Budapest, 1967, 75. o.
Szigethi, Ágnes – Nyerges, Éva – Ruzsa, György – Barkóczi, István – Tátrai, Vilmos, Tátrai, Vilmos (ed.), Old Masters’ Gallery; A Summary Catalogue of Italian, French, Spanish and Greek Paintings: Museum of Fine Arts Budapest 1, Budapest, 1991, 81. o.
A folyó kutatások miatt a műtárgyra vonatkozó információk változhatnak.