
Hajnali kávé, Párizs
1800 utáni Gyűjtemény
Alkotó | |
---|---|
Készítés ideje | 1962 |
Tárgytípus | sokszorosított grafika |
Anyag, technika | színes litográfia |
Méret | 51 x 50 cm |
Szignó | J.b.l. : Appel |
Leltári szám | MO.91.53 |
Gyűjtemény | 1800 utáni Gyűjtemény |
Kiállítva | Ez a műtárgy nincs kiállítva |
Appel 1948-ban alapítója és egyik legenergikusabb képviselője volt a Cobra nevű nemzetközi művészcsoportnak. 1950-ben Párizsba költözött, ahol a műkritikus Michel Tapié segítségével hamarosan nemzetközi hírnévre tett szert. Különösen kedvelte a primitív művészet és elsősorban a gyerekrajzok nyers expresszivitását. Kísérteties fantázia uralja képeit, az emberi maszkra emlékeztető vagy állati figurákat gyakran mintha rémület töltené el. Az 1950-es évek második felétől egyre gyakoribb témája az emberalak, a nagy, örvényszerű szemekkel szemből ábrázolt arc. Szenvedélyes, jellegzetesen absztrakt expresszionista festésmódja révén a szín és a vonal nyugtalan festékmasszává olvad. Az eleven, vad színek, a gyakran közvetlenül a tubusból a vászonra nyomott sűrű festékfelület érzelmi intenzitása elsőbbséget kap a témával szemben.
1962-ben Appel egy nyolc litográfiából álló sorozatot készített Emberi táj (Paysage Humain) címmel. A megfélemlített, brutalitástól megrettent emberi arckifejezést bemutató grafikai lapok egyik darabja az Összezúzott fej (Tęte meurtrie). Grafikai munkáin a textúra nyers materiális masszája helyett a tisztán formai és színbeli kifejezés eszközei dominálnak. A technikából adódóan redukált színkészletben nagyobb hangsúlyt kap a fekete, ugyanakkor mindenekfelett uralkodnak a vehemens gesztusokkal odavetett izgatott foltok és vonalak, az alkotás során tanúsított erőteljes fizikai aktivitást rögzítő grafikai jelek.
Tóth Ferenc
Tóth, Ferenc, A Bryan Montgomery gyűjtemény. Vezető, A Szépművészeti Múzeum gyűjteményei/The Collections of the Museum of Fine Arts, Budapest 3, Szépművészeti Múzeum; The British Council, 24-25. o.
A folyó kutatások miatt a műtárgyra vonatkozó információk változhatnak.