
ATD Dystopium Infinite Piamater
1800 utáni Gyűjtemény
Alkotó | |
---|---|
Készítés ideje | 1968 |
Tárgytípus | festmény |
Anyag, technika | akril (liquitex), vászon |
Méret | 174 x 174 cm |
Szignó | J. a vakrámán: Paul Huxley UNTITLED NO 97, July 1968 |
Leltári szám | MO.91.121 |
Gyűjtemény | 1800 utáni Gyűjtemény |
Kiállítva | Ez a műtárgy nincs kiállítva |
Huxley a pop art utáni nemzedék fellépését demonstráló legendás The New Generation című kiállításon, 1964-ben, első díjat nyert absztrakt képeivel. Mintegy húsz éven át meghatározó lesz festészetére a lehető legegyszerűbb geometrikus elemeket használó, leegyszerűsített, letisztult képi világ. Elegáns és kifinomult térbeli struktúrákat varázsol elő a homogén háttéren többnyire átlósan egymáshoz kapcsolódó elemek csoportosításával. A vászon Huxley számára képi események színtere, ahol a környező üres térben elhelyezkedve formák, tömegek, színek keresik az egymás közti egyensúlyt. “A felső sarokból olvasandó alakláncolat, az erős színárnyalatbeli különbségek – mindkét eszköz, különösen nagy méretben, késlelteti a kép egészének a hatását. … A sárgával úgy voltam eleinte, hogy túl közvetlen és rikító, később meg, hogy valószínűleg a legnehezebb, ezért foglalkoztatott. Végül egy sor képen használtam. Ez akkor volt, mikor egy ideig New York-ban éltem, ahol – most már tudom – a műterem környékének ragyogó sárgái hathattak rám.”
A nyolcvanas évektől középen kettéosztott képmezőn folytatja tovább kísérleteit, a két oldal formai dialógusával, a korábbiaknál lazább és szabadabb formákkal. Ebből az időszakból a gyűjteményben két gouache tanulmány jelzi a változás irányát.
Tóth Ferenc
Tóth, Ferenc, A Bryan Montgomery gyűjtemény. Vezető, A Szépművészeti Múzeum gyűjteményei/The Collections of the Museum of Fine Arts, Budapest 3, Szépművészeti Múzeum; The British Council, 76-77. o.
A folyó kutatások miatt a műtárgyra vonatkozó információk változhatnak.