
Czuczor Gergely és Fogarasi János
1800 utáni Gyűjtemény
Alkotó | |
---|---|
Készítés ideje | 1968 |
Tárgytípus | kollázs |
Anyag, technika | papír kollázs |
Méret | 505 x 405 mm |
Szignó | J. a bal szélen: Group Projects a cubist clown – the surrealist beast; a jobb szélen : the action painter [ ] the kinetic machine |
Leltári szám | MO.91.22 |
Gyűjtemény | 1800 utáni Gyűjtemény |
Kiállítva | Ez a műtárgy nincs kiállítva |
Jarman az egyik legfontosabb angol avantgárd filmrendező, a filmkészítés minden hagyományával szakító radikális újító volt (Caravaggio, Jubileum, Wittgenstein, Blue). Művészettörténetet, történelmet majd festészetet tanult. 1967-ben a londoni Lisson Galéria társalapítója volt, a galéria nyitó kiállításán Keith Milow-val együtt mutatta be absztrakt tájképeit. Későbbi pályafutása során mindig fenntartott egy szobát a házában, ahol festhetett. A főiskola után figyelme egyre inkább a színpad- és jelmeztervezés felé fordult. 1968-ban Frederick Ashton elfogadta a terveit a Royal Ballet Jazz Calendar című új produkciójához, amelyben Rudolf Nurejev kapta a főszerepet. Ugyanebben az évben több további balett, opera és színházi előadáshoz készített terveket. Szívesen vonták be olyan darabokba, amelyekben a zene és a pantomim a kollázsszerű jelenetek szürreális színpadi látványára épül. A Jazz Calendar sikere nyomán John Gielgud a Don Giovanni díszletének és jelmezeinek elkészítésére kérte fel. “Úgy döntöttem, klasszikus forráshoz nyúlok vissza. Például Derain és Chirico egyszerű terveihez, ahhoz a korszakhoz, amikor a színpadkép tervezés valóban korszerű volt.”
A kritikák igen vegyesen fogadták a műfaji kísérleteknek teret adó produkciókat. Jarmant némelyek briliáns felfedezésként ünneplik, mások nem tudnak mit kezdeni az absztrakt geometrikus formák színpadon való megjelenésével. Az 1960-as évek végén született színpadi tervek – amelyeket a közönség többször láthatott önálló grafikai munkákként is különböző kiállításokon – utólag a film felé fordulás első lépéseként értékelhetők. Rendkívül artisztikus jelmezei és díszletei késztették arra Ken Russelt, hogy a film világába bevonja, és felkérje készülő filmjei látványterveinek elkészítésére. 1975-ben mutatták be Jarman első önálló játékfilmjét.
Tóth Ferenc
Tóth, Ferenc, A Bryan Montgomery gyűjtemény. Vezető, A Szépművészeti Múzeum gyűjteményei/The Collections of the Museum of Fine Arts, Budapest 3, Szépművészeti Múzeum; The British Council, 88-89. o.
A folyó kutatások miatt a műtárgyra vonatkozó információk változhatnak.