
Diptichon
1800 utáni Gyűjtemény
Alkotó | |
---|---|
Készítés ideje | 1983 |
Tárgytípus | rajz |
Anyag, technika | pasztell, akvarell, papír |
Méret | 700 x 1030 mm |
Szignó | J.j.l.: “NOW THAT I’VE GOT TO THE SEA – HOW SWEET / THE LAND IS. Ainslie Yule 1983” |
Leltári szám | MO.91.49 |
Gyűjtemény | 1800 utáni Gyűjtemény |
Kiállítva | Ez a műtárgy nincs kiállítva |
Ainslie Yule a kritikusok megítélése szerint az egyik legérdekesebb művészegyéniség a mai skót szobrászatban. A súlytalan anyagok alkalmazása, szobrainak testetlen, tömeg nélküli jellege számos kiállításon sikert aratott. Szobrai, reliefjei és főleg pasztellel készült rajzai szárazföldi tájakkal, az erdővel vannak összefüggésben annak ellenére, hogy Aberdeen környékén, a tenger közvetlen közelében él. Ennek a vonzalomnak szinte költői megfogalmazása gyűjteménybeli rajzának különös címe.
Egyik felfedezője, a műveit gyakran bemutató galériás, Richard Demarco a művésszel folytatott beszélgetésekor így foglalja össze benyomásait a nyolcvanas évek elején készült “tájképekről”: “Az elmúlt két-három évben készített műveiddel a gyermekkorodban megismert és felfedezett lothiani és Aberdeen megyei tájak ösvényeit idézhetted fel. Olyanok valóban, mint az erdők talaja Skócia keleti partjainál. Északi tájakról szólnak a művek, fákról, a természet termékenységéről, levelekről, gallyakról, ágakról, gyomokról, s mindegyikük olyan alapos megfigyelésről árulkodik, hogy bizonyosan közelről figyelted a földet, a lábad nyomát… Azt az emberi ösztönt példázzák, amely a természet látszólagos összevisszaságában a rendet keresi. Azt sugallják, hogy kell legyenek törvények és valamilyen rend, még ha ez elsőre nem is észlelhető. A műalkotások az ‘érintkezési’ vagy ‘kapcsolódási pontok’. Segítségükkel kerülhet az ember kapcsolatba a táj misztériumával.” (A.Yule kiállításának katalógusa, Richard Demarco Gallery, Edinburgh 1982)
Tóth Ferenc
Tóth, Ferenc, A Bryan Montgomery gyűjtemény. Vezető, A Szépművészeti Múzeum gyűjteményei/The Collections of the Museum of Fine Arts, Budapest 3, Szépművészeti Múzeum; The British Council.
A folyó kutatások miatt a műtárgyra vonatkozó információk változhatnak.